Google Shopping stopt ondersteuning Magento
Google heeft webwinkeliers die Magento, BigCommerce of PrestaShop gebruiken, meegedeeld dat de integratie met Google Shopping vanaf volgende maand niet meer beschikbaar is. Dit besluit volgt nog geen anderhalf jaar nadat Google de officiële samenwerking met deze webwinkelsoftware-aanbieders aankondigde.
In oktober 2016 maakte Google bekend dat Google Shopping nu ook Magento, BigCommerce en PrestaShop ondersteunt. Hierdoor konden webwinkeliers hun productgegevens rechtstreeks in Google’s Merchant Center importeren, waardoor producten gemakkelijk getoond konden worden in Google Shopping en andere diensten van de zoekgigant.
Maar na nog geen anderhalf jaar wordt de integratie alweer stopgezet. Google heeft de betrokken webwinkeliers gemaild met de mededeling dat vanaf 20 maart de koppeling niet langer beschikbaar is. “We stoppen hiermee, zodat we ons beter kunnen focussen op oplossingen die ervoor zorgen dat het aanmaken van Shopping-advertenties een meer naadloze ervaring wordt”, zo legt Google uit in de mail. “We blijven samenwerken met ecommerce-platforms om meer simpele integratiemogelijkheden te verkennen.”
Met het stopzetten van de integratie, zal het wat meer werk kosten voor webwinkeliers om advertenties te maken voor in Google Shopping. Tot nu toe konden ze hun producten inladen met dezelfde informatie die in hun webwinkel werd getoond. Met ingang van eind volgende maand moeten ze een manier vinden om hun ruwe productdata te exporteren naar een feed, om die vervolgens te laten voldoen aan de specificaties van Google.
Apps moeten soelaas bieden
Veel webshops werken nu al met koppelingen van derden, waarmee de feeds wel op maat gemaakt worden voor Google Shopping. Helemaal het einde van de wereld is het nieuws van Google dus niet: gratis en betaalde apps uit de bijbehorende appstores van Magento, BigCommerce en PrestaShop zouden het ontstane gat moeten kunnen opvullen, zo meldt ook Google in de mail.
Reacties