menu
lightspeed ecommerce

EDC: ‘Overname Beate Uhse smaakt naar meer’

EDC, het bedrijf achter onder meer EasyToys.nl, was al geen kleine speler. Maar sinds de overname van Beate Uhse eerder deze week is het een van de grootste online aanbieders van seksspeeltjes in heel Europa. De internationalisering moet voor een flinke omzetstijging zorgen. Oprichter en directeur Eric Idema: “Ik verwacht binnen drie jaar op de vijftig miljoen euro te zitten.”

In Nederland en België vonden de speeltjes van EDC al gretig aftrek. Met een assortiment van 14.000 artikelen en zo’n honderdduizend bezoekers per dag mocht vlaggenschip EasyToys.nl zich marktleider noemen. In het buitenland was het bedrijf echter nog nauwelijks actief. “We waren voorzichtig aan het pionieren in Duitsland, maar het mocht eigenlijk nog geen naam hebben”, vertelt Eric wanneer we hem telefonisch feliciteren met de overname.

Flinke versteviging van marktaandeel in buitenland

De inlijving van het internationale Beate Uhse, dat in Nederland vooral bekend is met de webshop Pabo.nl, moet zorgen voor een flinke versteviging van het marktaandeel in het buitenland. Het gaat hierbij alleen om de online markt, aangezien Eric uitsluitend de ecommerce-activiteiten overnam. “Ik sluit niet uit dat ik ooit fysieke winkels open, maar voorlopig houd ik het bij de online markt. Dat spelletje vind ik leuk en beheers ik.”

Waar hij in 2007, toen hij het bedrijf oprichtte, enkele pakketjes verstuurde vanuit zijn zolderkamer, sloot hij 2018 af met een omzet van ruim 21 miljoen euro. Vooral de laatste jaren gaat het hard. “In de afgelopen vijf jaar zijn we zo’n driehonderd procent gegroeid.” Dit komt volgens Eric vooral vanwege het gemak en de anonimiteit die online spelers wel kunnen bieden en die voor de fysieke retail een stuk lastiger te waarborgen is.

Focus op Duitsland en Frankrijk

Beate Uhse, van oudsher een postorderbedrijf, had het ondanks haar jarenlange ervaring in de erotiekbranche lastig. “Ik denk dat ze te laat de omslag hebben gemaakt naar online”. Ondanks dat de Duitse speler al eerder failliet was gegaan, had Eric niet verwacht dat het bedrijf nu alweer in de etalage zou staan. “Het was snel schakelen voor ons. We hadden wel eens gedacht aan een overname, maar niet op zo’n korte termijn.”

Toch smaakt het voor Eric nu al naar meer. “De afgelopen jaren hebben we op nationaal vlak een enorme groei doorgemaakt. Op internationaal gebied streven we hetzelfde na.” Beate Uhse had met een assortiment van ruim 30.000 artikelen en een groot aantal webshops al een vrij groot marktaandeel in Europa veroverd. “In Frankrijk had het 44 procent van de markt in handen en in Duitsland 20 procent. Dit zijn dan ook de landen waar wij ons momenteel op focussen”, aldus de nieuwe eigenaar.

Tags

Reacties