menu

E-businessbedrijf Divante over Nederlandse ecommerce

Divante, een Pools e-businessbedrijf dat helpt met het optimaliseren van online verkopen, heeft haar intrede gedaan in de Nederlandse markt. Zo heeft het een webwinkel gebouwd voor Loods5.nl en heeft het een nieuwe website voor een andere webwinkel uit ons land gemaakt. Wij interviewden CEO Tomasz Karwatka over hoe zij denken over de Nederlandse ecommerce.

Kun jij ons in een paar woorden vertellen wat Divante precies doet?
Divante is een e-businessbedrijf dat andere bedrijven helpt met het optimaliseren van hun online verkopen. Voorheen was de focus voornamelijk op ecommerce. Maar nu gaan onze meeste projecten om het leveren van omnichannel-service. Dus het combineren van het mobiele platform, ecommerce, CRM en POS om zo tot de ultieme gebruikerservaring te komen.”

Wat heeft je doen besluiten om naar Nederland uit te breiden?
“Ook al lijkt het er misschien op dat de reden voor onze uitbreiding een grotere winst is, is dat niet onze belangrijkste drijfveer (in ieder geval niet de enige). We focussen op het aannemen van de beste mensen. Ons bedrijf heeft momenteel 150 fantastische specialisten in huis, met een jaarlijkse groei van 60%. We moeten ze dus gemotiveerd houden en daarom kijken we naar wat de meest interessante projecten zijn. We kozen de meest levendige markten, want die geven ons toegang tot interessante ecommerce-projecten. En de Nederlandse markt voldoet zeker weten aan onze verwachtingen.”

[Tweet “‘Nederlanders zijn geboren innovators'”]

Hoe zou jij de Nederlandse ecommerce-industrie omschrijven wat betreft de websites? Zijn die bijvoorbeeld over het algemeen genomen professioneel gemaakt?
“We waren op zoek naar open-minded en ambitieuze partners met goede communicatieve vaardigheden. Nederlanders zijn geboren innovators en daar waarderen wij jullie om! We hebben voor veel klanten van over de hele wereld gewerkt, maar ik kan zeggen dat van alle Europeanen jullie toch wel het meest op Amerikanen lijken. Afgezien van de smaak dan, daarin zijn jullie veel beter. Jullie staan daarnaast erg open voor nieuwe ideeën, wat helpt bij het creëren van mooie projecten. Nederlandse klanten zijn ook meer op de hoogte van de ecommerce-industrie. Ze weten wat ze willen en hoe ze moeten samenwerken met het IT-team.”

Zien Nederlandse webwinkels er veel anders uit dan laten we zeggen ecommerce-sites uit je thuisland Polen?
“We hebben een soortgelijke smaak, vooral wat betreft de minimalistische, simpele en functionele oplossingen. Wij focussen veel op nieuwe technieken en proberen die snel te implementeren. Zo zijn bijvoorbeeld veel websites in Polen en Nederland zo gemaakt dat ze werken op mobiele apparaten, volledig in lijn met het responsive webdesign. Het is dan ook geen verrassing dat veel Poolse bedrijven plannen hebben om uit te breiden naar Nederland. En aan de andere kant doen Nederlandse bedrijven die de Poolse markt al hebben betreden het geweldig. Kijk bijvoorbeeld naar twee klanten van ons, ING en UPC.”

[Tweet “‘Nederland is een top 3 ecommerce-markt in Europa'”]

Waar moeten buitenlandse retailers op letten als ze een online shop in Nederland willen beginnen?
“Nederland is een top 3 ecommerce-markt in Europa. Hierdoor hebben consumenten erg hoge verwachtingen wat betreft de gebruikerservaring. Mijn advies is om te investeren in gebruikerstests en het optimaliseren van de customer journey. Continue analyses en A/B-tests zijn een must als je je concurrentie wilt bijblijven.”

“Wat tegenwoordig het meest wordt gedaan is het verbinden van alle kanalen; alleen als je in allemaal aanwezig bent ben je er klaar voor om op volle kracht te werk te gaan. Deze benadering zorgt er echter wel voor dat de kosten om een markt te betreden groter worden. Andere obstakels zijn onder andere het bouwen van een Nederlandstalige versie van je shop en je lokale klanten te voorzien van voldoende klantenservice, showrooms of pop-upstores.”

Wat kunnen Nederlandse online retailers leren van buitenlandse ecommerce-spelers?
“Van de Duitsers: effectief te werk gaan. Zelfs de grootste Duitse bedrijven maken zich druk om kosten. Het is niet ongebruikelijk dat ze om een vergoeding voor hun reistickets vragen bij een eerste bezoek. Het is daarom ook geen toeval dat de strategie van Rocket Internet luidt ‘copy, scale and improve’. Dat is de kern van Duitse bedrijven.”

“Van de Polen: creativiteit. Wij gaan goed om met hopeloze situaties en ze vervolgens oplossen. Dit helpt ons om ons snel aan te passen aan de stijgende mondiale trends. Op dit moment heeft Polen een van de hoogste adaptatie-cijfers wat betreft near field communication. Wij houden ervan om nieuwe dingen te proberen.”

“Van de Amerikanen: marketing. Uit onze ervaring met Amerikanen zien we dat ze goed zijn in marketing en sales. Ze proberen je constant iets te verkopen, zelfs als ze dat zelf niet doorhebben. Hun klantgerichtheid is een belangrijke factor in de ecommerce-industrie. Bedrijven zoals Amazon en Zappos hebben de standaard gezet wat betreft klantenservice. Amazon is nu ook begonnen met investeren in Polen, zowel qua logistiek (om zo beter te kunnen leveren in dat gedeelte van Europa) als technologie (ze hebben recent een spraaksynthese- en –herkenningsbedrijf overgenomen).”

“Ik zou zeggen dat de Nederlanders een combinatie zijn van deze drie kenmerken, dat is ook waarom zij een ecommerce-leider in Europa zullen blijven voor de komende jaren.”

[Tweet “Divante: ‘Wij bevelen Magento aan in plaats van SAP Hybris'”]

Wat zijn jouw gedachten over Magento, de webwinkelsoftware waar jullie zo veel mee werken?
“Magento is een platform dat bedrijfsveiligheid garandeert door het geavanceerde ecosysteem. Het is nog geen ander ecommerce-platform gelukt om zo’n actieve en professionele community te creëren. De term ‘coöpetitie‘ vat goed samen hoe IT-bedrijven werken met Magento. We compete and cooperate.”

“De belangrijkste vraag die we van onze klanten krijgen is of ze voor Magento moeten gaan of SAP Hybris. Wij beleven Magento aan, aangezien we ‘time to market’, kostenefficiëntie en elasticiteit hoog waarderen. Hybris is een fantastisch platform voor omnichannel-implementaties, maar Magento is beter dan de concurrentie wanneer het aankomt op dynamisch ontwikkelen.”

Wat zou het volgende ‘next best thing’ kunnen zijn in de ecommerce-wereld?
“Wij proberen altijd op de hoogte te blijven van de laatste trends en we maken elk jaar een inspirerende presentatie voor onze klanten. Tegenwoordig hebben de meeste technologische trends op een bepaalde manier impact op de retail. Of het nu gaat om the internet of things, 3D-printen, machine learning of big data. Hun impact is groot en dat is natuurlijk hartstikke spannend.”

Wat betreft marketing en gebruiksvriendelijkheid: wat is er op dit moment in? Wat moeten webwinkeliers implementeren?
“Momenteel zoeken klanten vooral naar comfort en simpelheid in hun ervaring, ongeacht het verkoopkanaal. Maar in veel gevallen is mobiel de boosdoener. Veel retailers hebben nog niet in mobiele apps geïnvesteerd en zelfs als ze dit al wel hebben gedaan, zijn ze nog steeds aan het uitvogelen hoe ze hier echte waarde voor de klant kunnen toevoegen. Het is goed om een stap terug te doen en het gedrag, de behoeften en de voorkeuren van de huidige klanten te analyseren. En gebaseerd op die conclusies een app te bouwen die klantenloyaliteit garandeert. Zoals in elke industrie is klantenloyaliteit het belangrijkste element.”

[Tweet “‘Klantenloyaliteit is het belangrijkste element'”]

“Vorig jaar hebben we een app gemaakt die gebruikers de actuele kortingen en aanbiedingen toont die geld in het winkelcentrum waar ze zich op dat moment bevinden. Om topkwaliteit te kunnen garanderen hebben we constant alles onderzocht en geanalyseerd, zoals alle aanbiedingen die plaatsvinden in de honderden winkels die zijn aangesloten. Deze simpele, maar behulpzame app is erg verslavend: meer dan 80 procent van degenen die het hebben gedownload is nu een permanente gebruiker. Wat de retail-industrie betreft zijn er nog eindeloze mogelijkheden, zelfs de meest simpele ideeën worden werkelijkheid. Maar de beste plek om te starten is vanuit het consumentengedrag, dat is de eindeloze bron van inspiratie.”

Dit interview verscheen eerder op ons Engelstalige website Ecommerce News.

Tags

Reacties