Duitse online omzet groeit 0,2% in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal groeide de online omzet in Duitsland 0,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit is de eerste marktgroei in twee jaar. In het hele eerste halfjaar van 2024 is alsnog een daling te zien. De omzet is nog 1,2 procent lager dan een jaar geleden.
Dit blijkt uit een rapport van de Duitse vereniging Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland, kortweg Bevh. Eerder dit jaar liet de vereniging nog weten dat ecommerce in Duitsland met 11,8 procent was gedaald in 2023 ten opzichte van het jaar ervoor. De totale online omzet bedroeg 79,7 miljard euro.
Omzet van 38,1 miljard euro in H1
Nu lijkt er een einde te komen aan de neerwaartse trend. In het tweede kwartaal was de online verkoop in Duitsland 19,2 miljard euro waard. In de gehele eerste helft van 2024 bedroeg de online omzet 38,1 miljard euro. Dit is 1,2 procent minder dan in diezelfde periode in 2023.
Groei in verschillende productcategorieën
De grootste drijvende kracht achter de groei lijkt de verkoop van digitale diensten te zijn. Hieronder vallen reisboekingen en ticketaankopen. Deze categorie steeg in het tweede kwartaal met 4,2 procent tot 3,72 miljard euro. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet met 8,4 procent tot 6,45 miljard euro.
De verkoop steeg in 12 van de 19 productgroepen
Daarnaast steeg de verkoop in 12 van de 19 productgroepen die onder consumenten werden onderzocht. Bestellingen van voedingsmiddelen laten de sterkste groei zien, met een stijging van 6,2 procent (tot 1,004 miljard euro) in het tweede kwartaal. In de categorie woning (meubels, woningtextiel en huishoudelijke apparaten) steeg het aantal verkopen in die periode met 1,6 procent.
‘Normalisering van de markt’
“We zien het begin van een normalisering in de markt. De inkomens hebben niet alleen de inflatie van de afgelopen jaren overgecompenseerd – ongeveer 20 procent sinds 2019 – maar hebben nu te maken met een aanzienlijk lagere inflatie”, zegt Martin Groß-Albenhausen, Deputy General Manager bij Bevh.
‘Het is te vroeg om te zeggen dat de consumentencrisis voorbij is’
“Maar het is nog te vroeg om te zeggen dat de consumentencrisis voorbij is, want de volgende onzekerheidsfactoren wachten alweer. Of het nu gaat om Duitsland, Europa als geheel of de VS: overal zien we politieke destabilisatie en geopolitieke conflicten die een terugkeer naar groei kunnen vertragen. Bovendien zijn er nu berichten over talrijke faillissementen, waardoor mensen gaan sparen.”
De sterke omzetdaling van de afgelopen jaren is nog niet ingehaald. Dit betekent dat de huidige groei zal moeten doorzetten om Duitse online bedrijven echt te laten profiteren. De vereniging ondervroeg B2C online retailers en bijna de helft van hen zegt dat de Duitse en Europese wetgeving ecommerce-bedrijven tegenhoudt. De opkomst van Aziatische marktplaatsen zoals Temu kan ook het concurrentievermogen van lokale bedrijven in gevaar brengen.
Gedreven door marktplaatsen
Het rapport laat ook zien dat de Duitse ecommercemarkt momenteel aan het herstellen is dankzij online marktplaatsen. Deze bedrijven groeiden met 2,3 procent in het tweede kwartaal en bereikten een marktaandeel van 55 procent voor de volledige eerste helft van 2024.
Reacties