‘Een derde gebruikt Lightspeed Payments’

‘Een derde gebruikt Lightspeed Payments’

Anderhalf jaar geleden startte SEOshop met haar eigen betaaldienst. Sindsdien is SEOshop veel in het nieuws geweest. Er is een nieuw platform gelanceerd, de organisatie zelf is samen gegaan met Lightspeed en het omnichannel-karakter heeft daarbij meer focus gekregen. Maar rond de betaaldienst Lightspeed Payments was het relatief stil. Hoe gaat het daar eigenlijk mee?

Niet alleen de webwinkelsoftware, maar ook de betaaldienst heeft inmiddels een naamswijziging ondergaan en gaat nu verder onder Lightspeed Payments. Joost Brugmans, Head of Strategic Alliances & Enterprise Sales EMEA, bevestigt dat het nog altijd werkt met Mollie, de PSP die het technisch mogelijk maakt. Die maakte kortgeleden nieuwe tarieven bekend en ook de prijzen van Lightspeed Payments lijken onder het licht te zijn gehouden. Een iDeal-transactie is nu mogelijk voor 25 cent bij het kleinste pakket. Daarnaast zijn de internationale tarieven gezakt en zijn creditcard-tarieven gesplitst tussen Europese consumententransacties en overige creditcardbetalingen. Er wordt intern gekeken of het allemaal nog scherper kan – mogelijk bieden nieuwe creditcard-voorwaarden in Europa ruimte – maar deze tarieven zijn naar eigen zeggen zeer concurrerend in de markt.

De tarieven van Lightspeed Payments
De tarieven van Lightspeed Payments.

2500 webwinkeliers gebruiken Lightspeed Payments

De betaaldienst faciliteert vooral gemak, geeft Joost aan wanneer we vragen naar de andere voordelen. Het is een dieper geïntegreerde oplossing, met alle populaire betaalmethodes, die geheel vanuit de backend van Lightspeed zelf kan worden beheerd. Bij retouren kun je die vanuit het eigen dashboard crediteren en nieuwe starters hoeven minder papierwerk in te vullen. Daar komen dan ook de meeste klanten vandaan. Momenteel gebruiken zo’n 2500 webwinkels de betaaloplossing, wat neerkomt op ongeveer een kwart van het klantenbestand. Onder Nederlandse en Belgische webwinkeliers is het percentage net wat hoger, tot ongeveer een derde van de webshops.

Met zo’n 7500 webwinkels die geen gebruikmaken van Lightspeed Payments is het duidelijk dat de meerderheid dus niet is overgestapt en Joost bevestigt dat dit voor Lightspeed een bewuste keuze is geweest en dat het ook na de overname van de webwinkelsoftware andere betaalproviders zal blijven ondersteunen. “Voorheen hadden we een mix van dertig PSP’s aangesloten. Sommige daarvan hebben unieke voordelen en zijn belangrijk om te bieden, maar starters zagen door het aantal geen overzicht meer. Die kiezen dus vooral voor onze eigen betaaloplossing, maar retailers kunnen elk zelf hun eigen keuze maken.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten