menu
SEOshop overgenomen door Lightspeed

SEOshop overgenomen door Canadese Lightspeed

Het bedrijf van webwinkelsoftware SEOshop is geheel verkocht aan Lightspeed, dat hiermee zijn ecommerce-diensten verder wil uitbreiden. Hiermee worden de oorspronkelijke doelen van de SEOshop-oprichters opeens werkelijkheid, al zal dat wel gebeuren onder een andere naam. De naam SEOshop blijft nog tot eind dit jaar, vanaf januari 2016 gaat alles over op Lightspeed. Wij spraken met CEO Ruud Stelder.

Lightspeed is een Canadese aanbieder van point-of-sale-oplossingen, simplistisch gezegd: kassa’s. Het is met name in de Verenigde Staten en Canada actief maar heeft ook veel klanten in België en het Verenigd Koninkrijk. Het biedt ook een ecommerce-oplossing al was dat tot op heden niet de sterkste pijler van het bedrijf. Door de overname van SEOshop komt daar verandering in. Lightspeed, die alle aandelen van SEOshop overneemt, wordt daarmee in een klap één grote omnichannel-aanbieder.

Ruud vertelt ons dat de overname een enorme mijlpaal is voor het bedrijf. “Het was altijd al onze ambitie om wereldwijd te ondernemen, ook al gebeurt dat nu onder een andere naam. Maar hoewel we van 2011 tot 2014 met duizend procent zijn gegroeid, bleken de internationale ambities waarmaken toch niet zo eenvoudig als we dachten”, zo vertelt hij ons. “Lightspeed is opgericht in 2005 en heeft al een zeer groot netwerk, ook in landen als het Verenigd Koninkrijk waar het voor ons toch wat lastiger is om een groot marktaandeel te veroveren. Dus, ook al is het onder een andere naam, de recent gelanceerde software gaat nu écht internationaal.”

Grote internationale slagvaardigheid
Nog maar enkele maanden terug had Ruud voor het eerst contact met Lightspeed. “Toen ik een mailtje kreeg dacht ik eerst dat het een partner voor de appstore was en stuurde ik het door naar een collega. Maar toen die aangaf dat ik er toch nog een keer naar moest kijken, ontdekte ik dat het inderdaad wel meer was dan dat. En het is een logische stap. SEOshop is nu echt puur webwinkelsoftware, maar zo’n veertig procent van de klanten verkoopt ook via een kassa in een winkel. SEOshop richtte zich ook al op serieuze ondernemers met een groot potentieel, maar samen met Lightspeed kunnen we nu ook de betalingen in een fysieke winkel verzorgen.”

Ruud illustreert dat Lightspeed grote klanten heeft en dat er alleen in de Verenigde Staten al vele duizenden klanten zijn die mogelijk op de software van SEOshop kunnen draaien. “Gezamenlijk zijn we 450 man sterk en door onze krachten te bundelen hebben we een enorme slagvaardigheid. Momenteel maken 10.000 webwinkels gebruik van SEOshop, maar ik verwacht dat dit aantal volgend jaar minimaal verdubbeld is. We groeien snoeihard, dus als we zorgen dat we zo snel mogelijk live gaan in de Verenigde Staten, dan moet dit gemakkelijk lukken.”

‘Voor onze klanten verandert er weinig’
Voor de huidige SEOshop-klanten zal er op korte termijn weinig veranderen. “De tarieven blijven voorlopig hetzelfde, al moet worden gekeken welk tarief in andere landen passend is op de markt. Op innovatief gebied zullen onze klanten zien dat de ontwikkelingen nog sneller zullen gaan. En natuurlijk is de kassa-oplossing van Lightspeed voor veel van onze klanten erg fijn. Ongeveer vier op de tien heeft ook een fysieke winkel, dus zij profiteren hier ook van.”

Vooral de synergie ziet Ruud wel zitten. Er waren meerdere partijen geïnteresseerd in SEOshop en ook enkele investeerders hadden veel interesse. Maar met Lightspeed hadden de heren meteen een klik. “De bedrijfscultuur is identiek aan die van ons, de geografische verdeling klopt helemaal, technisch sluiten we geweldig aan en ook Lightspeed is een club vol jonge en ambitieuze mensen. Ik ben de afgelopen tijd een aantal keren op het hoofdkantoor in Montreal geweest en ik voel me er helemaal thuis. Zelfs onze voormalige investeerder zei dat hij nog nooit een overname had meegemaakt die zo vloeiend ging. Daar is dus zeker een feestje om gevierd! We hebben een restaurant in Amsterdam afgehuurd, waar we met flink wat medewerkers van SEOshop en Lightspeed hebben gegeten en zeker nog even zijn doorgegaan…”

De nieuwe huisstijl zelf aanschouwen? Vanaf 1 januari gaat de site om en Lightspeed is nu, met de overname, de hoofdsponsor geworden van de komende Webwinkel Vakdagen. Daar zul je de bekende gezichten onder de nieuwe huisstijl zien en kun je ze zeker even feliciteren!

Tags

Verder lezen

Reacties