Branche pakt nepreviews aan

Branche pakt nepreviews aan

Er zijn tal van partijen actief die nepreviews, neplikes en nepvolgers aanbieden. Op deze manier kunnen webwinkels en andere online partijen hun imago opkrikken of producten positief in het daglicht zetten. Maar dit stuit tegen de borst van partijen als de Autoriteit Consument & Markt en Trustpilot, die aankondigen deze praktijken aan te pakken.

Gisteren kondigde Trustpilot zeven nieuwe initiatieven aan om het vertrouwen in klantbeoordelingen hoog te houden. Eén van de maatregelen is dat het reviewplatform beloningen voor recensies niet langer gaat toestaan. Het speelt hiermee in op de nieuwe richtlijnen die Google recent heeft opgesteld voor partners. Reviews voor de Google Seller Rating mogen niet verkregen zijn met kortingen.

Trustpilot gaat beloningen voor reviews niet meer toelaten op  haar platform.

‘De zorgen rond nepreviews nemen toe’

“Alhoewel de meeste bedrijven beloningen om meer feedback te verkrijgen op de juiste manier inzetten, nemen de zorgen toe dat welke vorm van beloning dan ook de feedback op een positieve manier kan beïnvloeden. Beloningen in elke hoedanigheid, zoals korting in de toekomst, loyalty-punten, cadeautjes of een geldbedrag, in ruil voor een review zijn niet langer toegestaan op Trustpilot”, zo meldt het platform.

En nu komt de ACM met het nieuws dat het gekochte reviews, likes en volgers gaat aanpakken. De waakhond vindt het belangrijk dat consumenten goede informatie krijgen, zodat ze goede aankoopbeslissingen kunnen maken. Misleidende beoordelingen helpen daar natuurlijk niet bij.

Het schaadt het vertrouwen van consumenten

“Het bewust inzetten van nepreviews, neplikes en nepvolgers schaadt het vertrouwen van consumenten in het internet als marktplaats. Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online aantreffen en hun aankoop daarop baseren. Bovendien kan het gebruik van misleidende beoordelingen leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven. Daarom treden wij hiertegen op”, zo legt Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM, uit.

Gebruik van misleidende beoordelingen kan leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven.

Bedrijven zetten ook negatieve nepreviews in

De ACM mikt vooral op Nederlandse bedrijven die online nepreviews, neplikes of nepvolgers (tegen betaling) aanbieden die ingezet kunnen worden op online platforms als Facebook, Instagram, YouTube en Google. “Deze beoordelingen zijn nep, omdat ze niet de eigen ervaring van echte consumenten weergeven. Bedrijven, influencers en anderen gebruiken deze beoordelingen om het beeld van hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Ook zetten bedrijven negatieve nepreviews in om concurrenten in een kwaad daglicht te zetten.”

ACM gaat klantbestanden opvragen

De ACM gaat nu bedrijven die dergelijke praktijken aanbieden opsporen en ze vertellen te stoppen. Ook worden hun klantbestanden opgevraagd en op die manier worden bedrijven die hier gebruik van maken erop aangesproken. Mochten die hun overtreding niet staken, dan kan de ACM overgaan tot het opleggen van boetes.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten