Bijna driekwart Nederlanders wil gratis bezorging

Bijna driekwart Nederlanders wil gratis bezorging

Voor ruim 70 procent van de Nederlanders zou gratis bezorging hun online winkelervaring verbeteren. Een tijdslot voor bezorging selecteren staat op de tweede plaats, later gevolgd door gratis ophalen in de winkel en duurzame bezorging.

Dat blijkt uit onderzoek door Multiscope in opdracht van softwareleverancier Manhattan Associates. De vorige editie vond begin dit jaar plaats. Aan de enquête deden 1.100 Nederlanders mee.

Bijna 60% wil tijdslot voor bezorging kiezen

Bijna driekwart (73 procent) van de deelnemers zegt dat gratis bezorging boven een bepaald bedrag hun shopervaring zou verbeteren. Verder wensen Nederlanders meer flexibele bezorgopties: 58 procent wil een tijdslot voor bezorging kunnen kiezen. Daarnaast wil iets minder dan de helft (47 procent) een bestelling gratis afhalen in de winkel.

Bijna 60% wil een tijdslot voor bezorging kunnen kiezen.

Naast flexibele bezorging hechten Nederlanders aan duurzaamheid. Voor bijna 4 op de 10 Nederlanders (38 procent) maken duurzame bezorgopties hun ervaring beter.

Ruim 40% zoekt naar aanbiedingen

Wat aankopen betreft, worden de meeste shoppers gelukkig van kleding en schoenen (56 procent). Ruim een derde (33 procent) van de shoppers wordt blij bij de aankoop van elektronische apparaten, net als winkelen voor planten (31 procent). Verder valt op dat ruim 40 procent vaker naar producten in de aanbieding zoekt.

Verschuiving van online naar fysieke winkel

Vergeleken met de resultaten van begin dit jaar, verkiezen meer consumenten de fysieke winkel boven webshops. Ging in januari eenvijfde liever naar de winkelstraat, nu gaat het om ruim de helft (54 procent). Bovendien is het aandeel Nederlanders dat online shoppen de voorkeur geeft gedaald van ruim 70 procent naar iets meer dan 40 procent. Ongetwijfeld hebben deze resultaten te maken met de lockdown begin dit jaar, waardoor fysieke winkels dicht moesten.

Slechts 40% verkiest webshops nog boven de winkelstraat.

Tenslotte is het geluksgevoel tijdens het shoppen gedaald vergeleken met januari. Toen gaven Nederlanders winkelen nog een 7.5 als rapportcijfer, nu is dit gezakt naar een 6.5.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten