‘Bever beste sportwinkelketen van Nederland’
Op 29 oktober wordt de beste winkelketen van Nederland bekendgemaakt en een van die kanshebbers is Bever. Zowel in de categorie sportketen als sportwebwinkel kwam het eerder al als categoriewinnaar uit de bus en kan Bever nu dus ook de overall winnaar worden.
Een prijs voor de beste winkelketen. Die win je alleen met een duidelijke klantbeleving en een optimale aanwezigheid daar waar de klant het verwacht. Toch was afgelopen jaar Action de grote winnaar. En die opereert nog steeds alleen offline, omdat Action denkt dat logistiek online te veel druk op een winstgevend model zou leggen. De online winnaar tijdens die editie werd Albelli. Dat zijn beide mooie namen en terechte winnaars natuurlijk. Maar is het niet tijd voor een allrounder?
Online en offline zullen op een dag samensmelten. Daarover zijn alle experts en glazenbol-kijkers het eens, maar tot die tijd blijkt het een enorme hobbel om te nemen. Zo kwam helaas BAS Group in het nieuws dit weekend, omdat de cijfers dermate tegenvallen dat continuïteit van het concern ter discussie staat. En dat is erg jammer, want BAS Group is hét voorbeeld hoe je offline en online combineert. Die speler had in 1997 zijn eerste webwinkel online en nam vervolgens offline merken als de Dixons over om die te digitaliseren. Naast de BAS Group zijn er maar weinig spelers die in beide werelden een echte vuist kunnen maken. Veelal blijft de focus toch op één kanaal gericht.
Wij feliciteren @BeverNL met hun prijzen voor ABN AMRO Retailer of the Year 2015-2016! https://t.co/mIdAUVJLCn pic.twitter.com/8QO0nT4xJ1
— NKBV (@NKBV) October 1, 2015
Bever beste omnichannel-speler?
Zo was Bever Outdoor de afgelopen jaren ook zo’n winkel waarbij je wel kon zien dat online interessant werd gevonden, maar dat de focus toch duidelijk lag op de fysieke winkels. Doordat de keten een duidelijke ijkpersoon heeft kunnen ontwikkelen onder avontuurlijke buitensporters, heeft het een trouw klantenbestand dat graag naar de winkel toekomt. Daarnaast heeft het een CEO die als fan van het buitenleven en sporten niet onderdoet voor zijn klanten en dat merk je.
De winkelketen staat bekend om haar gespecialiseerde personeel waardoor je in de winkel écht advies kunt verwachten en met een goed gevoel tot een aankoop durft over te gaan. Dat klinkt natuurlijk wel als iets wat lastig naar het online kanaal is te verplaatsen. En daarbij is het ook nog maar de vraag of je daar dan hetzelfde publiek kunt bereiken. Toch lijkt Bever de stap naar een sterkere integratie van het online kanaal te hebben doorgezet.
Stap naar online was meer dan logisch
Ze kunnen het , maar ze moesten ook wel. Want klanten die Bever goed kennen en zich graag door de retailer laten inspireren hebben op veel verschillende momenten contact met de winkelketen. Het concern weet namelijk erg goed wie zijn klant is, of zou kunnen zijn, en die kennis is natuurlijk bijzonder waardevol. Want of je nu geïnspireerd raakt door een door Bever mogelijk gemaakte clinic, zelf online kampeerinspiratie opdoet, de folder leest die je per post hebt ontvangen of de digitale nieuwsbrief en social media-kanalen volgt, Bever helpt je graag verder. En dan is het natuurlijk gek dat je de tas of tent die je via welk kanaal dan ook hebt ontdekt, niet online kunt bestellen.
Of Bever daarmee de online wereld écht kan veroveren? Dat blijft de vraag. Grote pure online kledingwinkels trekken veel markt naar zich toe met bizarre tarieven en voorwaarden, Bever verkoopt alleen artikelen van materiaal waarmee je prima in de natuur kunt overleven. De webshop is dan ook compleet geïntegreerd als onderdeel van de gehele winkelbeleving, waarin dus bij elk onderdeel duidelijk de link naar de andere kanalen is terug te vinden. Maar dat is ook eigenlijk wel de charme van het bedrijf en de reden dat wij het een leuke winnaar zouden vinden.
De webshop heeft misschien het offline kanaal nodig voor haar bestaansrecht, maar biedt online wel een duidelijke meerwaarde. Zo heeft het direct bij elke rubriek een duidelijke vermelding van een eyecatcher uit de folder en ook bij de producten zelf is snel duidelijk of je deze al eerder hebt gezien. En die kans is waarschijnlijk groot omdat je – als je in de doelgroep valt – Bever waarschijnlijk echt niet missen kan.
Reacties