De adventskalender als marketingtool

De adventskalender als marketingtool

De adventskalender is voor velen een leuke traditie die hoort bij de kerstdagen. Ook webwinkels hebben de kalender, waarbij elke dag een luikje met een verrassing wordt geopend, ontdekt en zetten die steeds vaker in voor hun marketingactiviteiten. De adventskalender als marketingtool, gebruik jij die volgend jaar ook?

Volgend jaar inderdaad, want het zou nu wat aan de late kant zijn om nog met een adventskalender te beginnen. Vaak begint het aftellen bij een adventskalender namelijk op 1 december. Zo wordt er langzaam naar de kerstdagen toegewerkt.

Adventskalender: maand lang kleine aanbiedingen

Het lijkt erop dat na Valentijnsdag, Moederdag, Vaderdag, Sinterklaas, Black Friday, Cyber Monday en de Kerstdagen de adventskalender het nieuwste moment in het jaar is waarop je als webwinkelier kunt stunten met aanbiedingen om zo nieuwe klanten aan te trekken of oude klanten weer naar je shop te lokken. De consument lijkt de adventskalender in ieder geval te waarderen. Online is er zelfs al een heel overzicht gemaakt van webwinkels met een adventskalender. Daar staan namen tussen als Albert Heijn, Domino’s Pizza, Elle, Feyenoord, Groupon, Margriet, McDonald’s, Nelly.com en Smartphonehoesjes.nl.

Elke dag bezoekt de klant jouw shop

En geef ze eens ongelijk. De adventskalender was als kind al leuk om te hebben: elke dag mocht je een luikje openen en zat er een chocolaatje in, maar voor de consument én de webwinkelier kan het plezier net zo groot zijn. De consument zal elke dag jouw webwinkel of app moeten checken om de aanbieding, korting of het cadeautje van die dag te zien. Dat betekent voor jou als webwinkelier dat je in die vier weken opeens veel meer betrokken bezoekers hebt. En een klant die elke dag jouw shop bezoekt of app gebruikt, kan op de lange termijn wel eens erg waardevol worden!

Adventskalender zorgt voor meer social media-fans

De adventskalender kun je op allerlei verschillende manieren inzetten. Een leuk voorbeeld vonden we bij Domino’s Pizza. Die gebruikten het sociale netwerk Instagram om de adventskalender aan te bieden. Wanneer je hun profielpagina bekijkt zie je allerlei gesloten vakjes, maar zodra je er een aanklikt ga je naar de Instagram-post van die dag, die bestaat uit een kort filmpje waarin een kortingscode verschijnt. Voor de Instagram-gebruikers is het dus slechts een kwestie van het Domino’s-account volgen om elke dag een aanbieding te kunnen zien.

De adventskalender van Domino's Pizza.
De adventskalender van Domino’s Pizza.

Adventskalender zorgt voor extra app-installaties

McDonald’s pakt het anders aan. Die heeft de adventskalender zowel voor desktop-/laptop-gebruikers beschikbaar gesteld als voor consumenten die hun Android- of iOS-app hebben. En die laatste krijgen meer. Want het fastfoodrestaurant biedt weliswaar ook de aanbiedingen aan via de desktop-site, maar de gratis producten zijn echt alleen via de app te verkrijgen.

Adventskalender als drijver van geregistreerde gebruikers

En ook het tijdschrift Margriet biedt een adventskalender aan, waarbij er verschillende verrassingen achter de luikjes zitten. “De ene dag wordt je verblijd met een gezellige quote of handige tips en de andere dag met een mooie winactie of feestelijke inspiratie.” Nu zullen veel lezers waarschijnlijk niet zitten te wachten op een ‘gezellige quote’ als er ook wat gewonnen kan worden, maar dat is nou het mooie van de adventskalender: als consument weet je van te voren niet wat je krijgt en dus ben je geneigd om toch elke dag weer even de site te checken. Margriet speelt het hierbij ook nog eens slim, want voor veel winacties dient de bezoeker een Magriet-account te hebben. De adventskalender zorgt op deze manier voor extra ingeschreven gebruikers!

De adventskalender is dus een geliefde marketingactie voor zowel consumenten als webwinkelier. De consument wordt elke dag verrast met iets kleins en moet elke dag je website of app checken om te zien wat ‘ie vandaag krijgt, terwijl de webwinkelier met de adventskalender kan zorgen voor meer betrokken klanten, extra volgers of nieuwe klanten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten