1,5 miljoen tweedehands kleding-kopers in 2021

1,5 miljoen tweedehands kleding-kopers in 2021

De tweedehands markt wint steeds meer terrein binnen de ecommerce. Afgelopen jaar kocht 11 procent van de Nederlanders minstens één keer tweedehands kleding via een platform. Dit komt neer op ruim 1,5 miljoen mensen. De meeste aankopen werden gedaan via Marktplaats, gevolgd voor Vinted.

Marktonderzoekbureau AnalitiQs | No Ties ondervroeg 1600 Nederlandse consumenten waar zij hun tweedehands kleding kochten. Met een bekendheid van 77 procent werd Marktplaats met meest gebruikt. Vinted, dat zich sinds 2019 actief op de Nederlandse markt richt, was met 70 procent een geduchte concurrent.

Designer- en luxe mode minder bekend

Ook eBay (41 procent), Facebook Marketplace (31 procent) en Etsy (22 procent) werden regelmatig ingezet voor de aanschaf van tweedehands kleding. Verder was 17 procent bekend met Zalando Pre-Owned, waarbij gebruikte modeartikelen opnieuw worden verkocht. Dat nog relatief weinig mensen bekend zijn met dit concept, komt wellicht omdat het pas eind 2020 hier werd gelanceerd.

Opvallend was dat merken die zich vooral richten op designer- en luxe mode veel minder bekend zijn bij het grote publiek. Het gaat hierbij zowel om buitenlandse spelers zoals het Deens Miinto als het Nederlandse The Next Closet. Designer Vintage deed ook mee aan het onderzoek, maar deze Nederlandse marktplaats sloot eind vorig jaar haar digitale deuren.

Verdubbeling van de markt?

Kijk je naar de verhouding tussen mannen en vrouwen, dan koopt de laatste groep aanzienlijk vaker tweedehands kleding. In 2021 kocht zeven procent van de mannen vintage kleding via een platform, tegenover zestien procent van de vrouwen. Verder viel op dat vooral hoger opgeleiden graag tweedehands kleding kopen.

Vooral hoger opgeleiden kopen tweedehands kleding.

Van de hoger opgeleide Nederlanders kocht 14 procent in 2021 online tweedehands kleding, tegenover 6 procent van lager opgeleiden. Van alle mensen die in 2021 vinted kleding kochten via een marktplaats gaf ruim twintig procent aan dit vaker te willen doen. Dit zou betekenen dat de markt binnenkort verdubbelt.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten