Aftersocks: ‘Dagelijks aanvragen voor samenwerkingen’

Aftersocks: ‘Dagelijks aanvragen voor samenwerkingen’

Aftersocks begon als een leuk project, maar met ruim 27.000 orders in de eerste drie maanden is het uitgegroeid tot een serieus bedrijf. Vooral vanuit de zakelijke hoek stromen de aanvragen binnen. “We hebben nu al klanten uit drie continenten. En dit is pas het begin”, aldus medeoprichter Joel Bijlmer.

Het idee voor de sokken ontstond na een avondje uit in Miami, toen Joels vriendin op de weg naar huis last kreeg van haar voeten. “Een Uber of taxi was vanwege de drukte geen optie, dus moest ze verder op blote voeten”, zegt Joel. Ideaal was het natuurlijk niet, waardoor de twee werden getriggerd om iets te bedenken waarmee vrouwen comfortabel Ć©n veilig hun weg kunnen vervolgen.

Eerste copycat al een feit

Aanvankelijk wilde Joel een variant maken op een bestaand product, maar er was niets op de markt wat aan zijn voorwaarden voldeed. “Het dichtst in de buurt kwamen trampolinesokken, maar die zijn niet geschikt voor buitengebruik.” Ook bij de tientallen fabrieken waar hij navraag deed, kreeg hij te horen dat iets als Aftersocks niet bestond. Sterker nog, ze hadden ook niet de mogelijkheden om het te fabriceren.

“Er was slechts Ć©Ć©n fabrikant in China bereid om een prototype te maken, op voorwaarde dat wij de benodigde onderdelen voor de machine zouden financieren”, vertelt Joel. Het stel besloot de gok te wagen en na enkele versies waren de sokken met pvc-laag een feit. “Omdat het idee blijkbaar uniek is, hebben we meteen patent aangevraagd en de merknaam laten beschermen.”

Toch werden de sokken nog geen maand later aangeboden op AliExpress. “In eerste instantie werd ik boos. Naast dat we een patent hebben aangevraagd, hebben we ook duizenden euro’s uitgegeven aan het ontwerp.” Maar uiteindelijk ziet Joel het ook wel als compliment: “Als mensen nu al een graantje willen meepikken van ons succes, betekent dit dat we een goed concept hebben.”

Orders uit alle windstreken

Hoewel Joel wel dacht dat Aftersocks zou aanslaan, had hij zo’n stormloop niet verwacht. “We hebben orders gehad uit zeker tachtig landen, echt bizar hoe hard het gaat.” Vooral in grote Amerikaanse steden worden de sokken veelvuldig besteld. Waar het hier vrij gebruikelijk is om op sneakers uit te gaan, is het volgens Joel in steden als Miami een ongeschreven regel dat vrouwen hakken dragen.

“We streven ernaar dat het voor vrouwen net zo vanzelfsprekend is om Aftersocks mee te nemen als lippenstift tijdens een avondje uit”, zegt hij. Aan de bekendheid die hiervoor nodig is, wordt momenteel hard gewerkt. Dat Joel, die net als zijn vriendin eigenlijk (online) marketeer is, een groot netwerk heeft draagt hier zeker aan bij. “We brengen veel tijd door in Miami, omdat de meeste klanten daar in de wintermaanden ook verblijven en ik de contacten wil onderhouden.”

Talloze aanvragen uit zakelijke hoek

Ondanks dat de sokken goed aanslaan bij het Amerikaanse uitgaanspubliek, komt de grootste groei binnenkort misschien wel uit AziĆ«. “Vooral in Japan doen we het supergoed, aangezien mensen het daar dragen als modeartikel. Aftersocks is al in diverse Japanse winkelcentra te koop en het zal me niet verbazen als andere Aziatische landen volgen.”

Joel vertelt dagelijks aanvragen uit de zakelijke hoek te krijgen, variĆ«rend van vliegtuigmaatschappijen tot grote retailers, lokale winkels en webshops. “We kunnen niet (meteen) overal op ingaan, maar we sluiten zeker wekelijks een interessante deal.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten