menu

‘Verkoop via stenen winkel daalt naar 73 procent’

Veel bedrijven uit de retailsector zijn zich nog onvoldoende bewust van de ontwikkelingen die op hen afkomen. Zelf vindt minder dan de helft van de retailers en fabrikanten dat hun onderneming voldoende is voorbereid op alle veranderingen, zoals het verder wegvallen van fysieke winkels en de trend dat fabrikanten direct aan consumenten verkopen.

Dit blijkt uit een enquête [pdf] door KPMG onder meer dan vijfhonderd bestuurders van grote retailers en fabrikanten van consumentenproducten. Volgens het adviesbedrijf denkt zo’n twee op de drie CEO’s dat de komende twee tot drie jaar veel meer veranderingen met zich zullen meebrengen dan de laatste vijftig jaar.

“We zitten middenin drie revoluties – een geografische, demografische en technologische -, die met elkaar botsen en de wereld op z’n kop zetten. En bedrijven van over de hele wereld worden geconfronteerd met een retaillandschap dat ze niet gewend zijn”, aldus Willy Kruh van KPMG.

Winkelsluitingen, opkomst nieuwe spelers en online platformen

In het onderzoek zegt 46 procent van de fabrikanten en 34 procent van de retailers dat ze moeite hebben om zich aan te passen aan de marktverstoring. “Het bewijs dat de industrie voor consumentengoederen op z’n kop is gezet, is te vinden in het aantal winkels dat de deuren sloot (zo waren dat er vorig jaar 8000 in de VS, wat 35 procent méér is dan in 2008, toen het land in een recessie zat), de opkomst van nieuwe spelers en de groeiende kracht van online platformen.”

Bijna de helft van de fabrikanten verwacht dat zij over twee jaar meer producten direct aan de consument zullen verkopen. En zowel producenten als retailers verwachten dat zij in 2020 meer producten via hun eigen digitale kanalen zullen verkopen. Daarnaast verwachten retailers ook dat verkoop via stenen winkels verder zal teruglopen, van 81 procent nu naar 73 procent over twee jaar.

Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim 30 procent van de ondervraagde bedrijven nieuwe spelers met onconventionele bedrijfsmodellen als de belangrijkste uitdaging ziet om concurrerend te kunnen blijven. Ook de vraag om snelheid en efficiëntie en de snelle groei van nieuwe technologieën worden vaak genoemd.

Uitdagingen voor retailers en fabrikanten.
Uitdagingen voor retailers en fabrikanten.

‘Aandacht voor rendement alleen is niet voldoende’

Hoe je omgaat met alle veranderingen in de markt, verschilt natuurlijk per bedrijf. KPMG ziet een aantal ondernemingen dat duidelijk voorop loopt qua innovatie en de mate waarop ze klanten centraal stellen. Ook meent het dat consumenten tegenwoordig willen weten waar een bedrijf voor staat en ‘wat haar sociale gezicht is’. “Aandacht voor rendement alleen volstaat niet langer. Consumenten kiezen er in toenemende mate voor om hun geld te steken in ondernemingen die goed zijn voor mens en milieu.”

Tags

Reacties