lightspeed ecommerce

MamaLoes zet stap naar eigen marktplaats met Shopware 6

MamaLoes zet stap naar eigen marktplaats met Shopware 6

Sinds deze week draait babyshop MamaLoes op Shopware 6. Een belangrijke reden voor deze overstap is de ambitie voor een eigen marktplaats. Wij spraken eigenaresse Loes de Volder over de replatforming en haar toekomstplannen.

Begin deze week migreerde MamaLoes van Magento 1 naar Shopware 6. Voor Loes, die het bedrijf in 2009 oprichtte, was het de derde keer dat ze van platform wisselde. Niet eerder ging de overstap zo geruisloos. “Afgezien van een klein dipje in de snelheid ging het foutloos”, zegt Loes, die de lancering twee livegangen heeft uitgesteld omdat ze geen concessies wilde doen in de klantbeleving.

‘We misten steeds meer een klik met Magento’

Zo’n drie jaar geleden besloot Loes dat ze wilde overstappen naar Shopware. Dat Magento 1 vanaf 20 juni niet meer wordt ondersteund, vormde slechts een deel van de aanleiding. “We waren niet ontevreden, maar we misten wel steeds meer een klik. Hoewel we grote ambities hebben, blijven we een mkb-bedrijf. Wij willen flexibiliteit en een goede communicatie en dat is niet waar Magento bekend om staat.”

We hebben grote plannen, maar blijven een mkb-bedrijf.

Naast de betere bereikbaarheid van Shopware, vormde de prijs-kwaliteitverhouding een belangrijke reden om over te stappen. “We houden van maatwerkoplossingen. Natuurlijk had dat ook in Magento gekund, maar Shopware is een stuk betaalbaarder en bovendien minder complex van aard.”

‘We hebben vrijwel alles zelf ontworpen’

In de afgelopen anderhalf jaar werkte MamaLoes nauw samen met haar webdeveloper, die maar liefst 52 maatwerkintegraties bouwde om het platform gebruiksvriendelijker te maken. “Toen we eind 2019 begonnen met bouwen, stond Shopware 6 nog in de kinderschoenen. Er lag nog bijna niets op de plank en wat er was vond ik te weinig. De klantbeleving die ik nastreef is niet basic, waardoor we tachtig tot negentig procent zelf hebben ontworpen.”

Het project liep bijna een jaar uit.

Omdat Loes geen concessies wilde doen in de kwaliteit betekende dit dat het project een klein jaar is uitgelopen. “We hadden ingezet op een maand of negen. Uiteindelijk zijn we ruim anderhalf jaar bezig geweest met de realisatie van de nieuwe webshop. MamaLoes had twee eerdere versies van Shopware live kunnen gaan, maar toen was ik nog niet helemaal tevreden.”

‘Een eigen marktplaats is de volgende stap’

Ondanks de vertraging kijkt Loes met een goed gevoel terug op het hele traject. “Het platform staat en we kunnen we door naar de volgende ronde.” In Nederland is MamaLoes al een speler van formaat, maar ook in het buitenland ambieert Loes een groot marktaandeel. “Met ons eigen merk liggen we bij retailers in vijftien landen, maar ik wil ook met internationale webshops het buitenland veroveren.”

Een andere wens is om in de loop van volgend jaar een eigen marktplaats te lanceren. “MamaLoes is in de afgelopen twaalf jaar uitgegroeid tot hét platform in de branche. Ondanks ons grote assortiment zijn er altijd producten die de klant wel wil, maar die wij niet hebben. Door andere retailers aan MamaLoes te verbinden, vindt de consument alles onder ons dak.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten