menu

LogiVert: ‘Met Equinoxe gaat het roer om!’

Voor de buitenstaander lijkt het even wat stiller te zijn geweest rondom LogiVert, maar naar eigen zeggen is dat slechts stilte voor de storm. In een paar weken lanceert het versie 7 van haar webwinkelsoftware en eind dit jaar komt het met Equinoxe, een compleet nieuw geschreven platform en bedrijfskoers, zo geeft woordvoerder Richard Pankow ons aan.

LogiVert is een van de oudste spelers op het gebied van webwinkelsoftware. Dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd; het groeide zelfs korte tijd uit tot marktleider als webwinkelplatform. Op een gegeven moment maakten er naar schatting zo’n achtduizend webwinkeliers gebruik van de software. Dat is echter in de tijd geweest dat webwinkelsoftware nog verkrijgbaar was bij de computerwinkel op CD-rom en de dominantie is eigenlijk vooral per ongeluk geweest.

Groei in specifiek marktsegment

LogiVert heeft namelijk nooit de ambitie gehad om de grootste te worden, geeft Richard Pankow telefonisch aan. Het  bedrijf wilde zich juist richten op een specifiek publiek: de webwinkelier die alles in één softwarepakket zocht. Van oudsher heeft LogiVert dan ook relatief veel b2b-klanten en het richtte haar pijlen al snel op de omnichannelervaring, waar het met een breder softwarepakket meer kon bieden dan alleen de online kassa. Een gedurfde keuze, want ondanks dat de omnichannel zeker haar voordelen kent, stonden de ontwikkelingen online ook niet stil. Als pure webwinkelsoftware verloor het al snel haar positie in de pure online startersmarkt en van de achtduizend webwinkels zijn er nu ook nog maar een paar duizend actief.

Het heeft ertoe geleid dat het bedrijf in een spagaat terechtkwam. Enerzijds is het niet leuk om te zien dat concurrenten je op de startersmarkt voorbij streven. Aan de andere kant was de ambitie van LogiVert vanaf het begin af aan al gericht op klanten die niet alleen een online kassa zoeken, maar in de software ook functies als ERP en CRM verwachten. De afgelopen tijd is er veel geïnvesteerd in maatwerk voor enkele grotere klanten, waarmee het bedrijf weer wat is gegroeid en het zich in die positie ook wat beter thuis voelt. Het grootste deel van de actieve klanten, zo’n 1500 tot 1700, maakt met tevredenheid gebruik van het Extended-pakket. LogiVert heeft daarom gekozen om niet langer de pure starters te bedienen, maar zich te richten op spelers die meer zoeken dan alleen een webwinkel. Hiervoor heeft het de afgelopen periode een compleet nieuw platform ontwikkeld.

‘LogiVert 7 tussenstap naar Equinoxe’

Dat ontwikkelen duurt langer dan verwacht en dus heeft het bedrijf besloten nog een grote update uit te brengen voor de bestaande software. LogiVert 7 maakt nog gebruik van de ‘oudere V6’-engine maar biedt wel gelijk meer meer mogelijkheden, is mobielvriendelijk en maakt de overstap naar het nog dit jaar te lanceren Equinoxe makkelijker.

Eind dit jaar lanceert LogiVert Equinoxe. Daarmee komt een einde aan het oude verdienmodel, waarbij je eenmalig afrekent voor de software en alleen nog een onderhoudscontract afneemt. Equinoxe is een compleet nieuw SaaS-platform wat met maandelijkse tarieven zal werken en doordat het automatisch wordt bijgewerkt, zal er daar niet langer meer met versies worden gewerkt. In tegenstelling tot partijen die een vrij kale software laten optuigen via een appstore kiest LogiVert er bewust voor om alles in een pakket te verwerken en bij te werken. De software is daarmee ideaal voor een klantenbestand dat meerdere functies in één pakket zoekt.

Tarieven van LogiVert Equinoxe

Het softwarebedrijf houdt de tarieven van Equinoxe nog even voor zichzelf, maar LogiVert mikt qua klanten in eerste instantie op zo’n 25 procent van de LogiVert 7 Extended-gebruikers en wil dat aantal na ongeveer een jaar verdubbelen. Veel meer moeten het er ook niet worden, want met Equinoxe richt het zich op een serieuzer klantenbestand waarbij het indien nodig ook maatwerk kan leveren om zo de gehele software uit handen te kunnen nemen.

Tags

Reacties