menu

‘In 2025 wordt 25 procent same-day of instant bezorgd’

Of same-day-delivery de standaard wordt, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar als het aan UC Group en Kieskeurig.nl ligt, zouden webwinkeliers het in ieder geval moeten aanbieden. Met hun kennisevenement Same Day Delivery informeerden zij zo’n 150 bezoekers over de kansen, verwachtingen en valkuilen van de steeds korter wordende levertijden.

Was het nog niet zo lang geleden gebruikelijk dat een bestelling binnen enkele werkdagen bezorgd werd, tegenwoordig is next day delivery de norm en worden same-day- en instant-delivery ook al steeds vaker aangeboden. Maar heeft de consument hier eigenlijk wel behoefte aan? En wie gaat de extra kosten dragen?

Kieskeurig.nl en UC Group besloten het uit te zoeken. Kieskeurig.nl onderzocht onder ruim 4600 respondenten wat hun verwachtingen zijn. UC Group deed (inter)nationaal onderzoek en interviewde zo’n twintig retailers en logistieke spelers over onder meer de impact op het proces. De combinatie van deze resultaten vormde de aanleiding voor het kennisevent, dat gistermiddag plaatsvond in Utrecht.

‘Veel mogelijkheden, nog wel grote uitdagingen’

Uit het gecombineerde onderzoek kwam naar voren dat same-day-delivery de retailers veel mogelijkheden biedt, maar minstens zo veel uitdagingen. Ruim de helft van de consumenten is hierin geïnteresseerd, maar slechts één op de zeven is bereid om hier extra voor te betalen. “Wil je same-day-delivery inzetten, dan gaat dit je geld kosten”, zegt Kieskeurig.nl, dat ondervond dat het gros van de respondenten maximaal drie euro wil meebetalen aan een snellere levering.

De logistieke consequenties van same-day-delivery zijn groot. Ondanks dat het afleverpercentage hoger is als gevolg van de avondlevering, blijft het proces minder efficiënt. Het begint al bij de orderverwerking. UC Group legt uit dat same-day-bestellingen vanwege de geringe tijd tussen de bestelling en het afleveren niet meekunnen met de reguliere orderverwerking. Ook de bezorging gebeurt buiten de reguliere middag- of avondwave, waardoor er extra bestelbusjes moeten worden ingezet. “In het ongunstigste geval zijn die nu nog halfleeg.”

‘Marktaandeel same day-delivery groeit uit tot 22 procent’

Maar hier komt volgens McKinsey verandering in. Het onderzoeksbureau verwacht dat same-day- en instant-delivery in 2025 gezamenlijk een marktaandeel hebben van 25 procent. Instant-delivery, waarbij het product binnen maximaal twee uur wordt bezorgd, zal tot 2025 uitsluitend worden ontwikkeld in steden met minimaal tweehonderdduizend inwoners.

Same-day-delivery is echter al interessant voor steden vanaf honderdduizend inwoners. Het onderzoeksbureau verwacht dan ook dat deze bezorgoptie jaarlijks met 43 procent zal groeien, waarmee het in 2025 een marktaandeel van 22 procent heeft. Drie procent van de orders zal in 2025 naar verwachting instant bezorgd worden.

Potentie voor een snelle bezorging is er dus voldoende. Maar om het voor alle partijen aantrekkelijk te maken, is een kostenreductie noodzakelijk. Dit kan volgens UC Group door het same-day-delivery-volume waar mogelijk te combineren met de next day-leveringen. Hoewel het zorgt voor extra druk op de fulfilmentprocessen is dit nodig om de kosten beheersbaar te houden. Nederlanders zien same-day-delivery namelijk wel zitten, maar niet tegen elke prijs.

Tags

Reacties