menu

CloudSuite opent haar deuren voor externe ontwikkelaars

CloudSuite wil meer samenwerken met partners en komend jaar ook een headless-variant aanbieden, waarmee klanten en derde partijen volledig in staat zijn zelf hun front-end te ontwikkelen. Dat kondigde het commerceplatform aan op de vierde editie van het Commerce Event.

Met zo’n 130 branchegenoten was het de drukbezochtste editie tot nu toe. Organisator CloudSuite is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Het faciliteert momenteel de ecommercesoftware voor zo’n zestig klanten die samen dit jaar meer dan een miljoen bestellingen genereren, verspreid over tien landen. Dit zijn er zo’n 200.000 meer dan vorig jaar.

Deze bestellingen vinden plaats op grote webshops van bijvoorbeeld FonQ en Goossens Wonen & Slapen, maar daarnaast bedient het ook veel b2b-spelers. En dat is goed terug te zien in het feit dat er ruim zeven miljoen producten worden verkocht, waardoor het platform gemiddeld zeven orderregels per bestelling heeft.

B2b-verkoop vanuit je broekzak

CloudSuite is dus goed in b2b-commerce, maar wil daarbij geen concessies doen qua creativiteit. Een klant die daar dankbaar gebruik van maakt is Secrid. Hun portefeuilles, die je pasjes beschermen tegen schade en draadloze netwerken, worden verkocht aan zesduizend retailers wereldwijd. Hoe? Met een handige mobiele app.

De keuze voor mobile first is een opvallende, voor een bedrijf wier omzet voor 99 procent uit zakelijke verkoop bestaat. ICT-manager Thomas Boogert: “Bij b2b denk je vaak aan een stoffige desktopcomputer in een magazijn. Maar veel van onze klanten wonen aan de Middellandse zee of hebben even niks te doen in een lege winkel. Dan koop je veel gemakkelijker in met een paar swipes op je telefoon.”

Het resultaat bevalt Secrid zo goed, dat ze haar storefront voor particulieren ook naar CloudSuite wil brengen. Daarvoor bouwen ze de front-end dus volledig zelf: “Voor een van oorsprong b2b-platform biedt CloudSuite ons ongekende creatieve vrijheid.”

Tekst gaat verder onder de foto.
Commerce Event 2018

Begin bij de gebruiker

De rest van de middag staat dan ook in het teken van je eigen merk en kanalen verstevigen, waar creatieve vrijheid een groot onderdeel van uitmaakt. Zo vertelt interfacedesigner Eelco de Vaal van Okapion over het belang van ontwerpen vanuit de gebruiker. Tijdens een aankoop bevindt de consument zich in een zogenaamde ‘happy flow’. Als deze te lang wordt onderbroken door bijvoorbeeld omslachtige e-mailregistratie of een onoverzichtelijke website, doet dit een enorme afbreuk aan je conversie en klantloyaliteit.

Vergelijkbaar concludeert chatbotexpert Michiel Gaasterland van Robin dat een groot deel van je klantenservice in je siteontwerp besloten ligt: “Bijna de helft van de klantvragen is vermijdbaar.” Als het aantal vragen overweldigend is of telkens over hetzelfde probleem gaat, ben je volgens hem klanten beter van dienst door je webshop anders in te delen dan een leger chatbots in te schakelen.

De weg naar ‘headless ecommerce’

Sprekers als Paazl, Robin of Okapion zijn partners en komend jaar wil CloudSuite deze en andere relaties verder intensiveren. De software biedt tegenwoordig vele api’s waardoor er meer mogelijk is voor externe partijen en tijdens het Commerce Event 2018 geeft CloudSuite aan dat ook wordt gewerkt aan een ‘headless ecommerce’-oplossing.

Dit betekent dat partijen als Secrid hun internetkassa voortaan volledig zelf kunnen inrichten. Secrid is een van de klanten die dit momenteel al mag testen, andere klanten zullen even moeten afwachten tot de officiële release. Een datum daarvoor is nog niet bekendgemaakt. Wel zal CloudSuite in 2019 maandelijks nieuwe releases uitbrengen en organiseert het 31 januari een klantendag, waarbij ongetwijfeld meer over ontwikkelingen als deze zal worden toegelicht.

Tags

Reacties