menu

CheapCargo: ‘Geen enkele vervoerder kan alles’

De logistieke sector is nog altijd in beweging. Vervoerders proberen met alle macht om te innoveren, klanten te winnen en marktaandeel te behouden. Maar Andre Olde Hampsink zou liever zien dat de krachten worden gebundeld, net zoals hij zelf deed in 2008 toen hij de vergelijkings- en boekingssite CheapCargo oprichtte.

Met CheapCargo wil Andre ervoor zorgen dat de zakelijke gebruiker eenvoudig de juiste vervoerder kan kiezen voor zijn zending. “Er zijn ontzettend veel vervoerders in Nederland en die claimen allemaal dat ze de klant het beste en het voordeligst kunnen bedienen. Soms is de prijs inderdaad doorslaggevend, maar het kan ook de snelheid van leveren zijn of de mate waarin een product verzekerd is. Geen enkele vervoerder kan overal de beste in zijn. Wij laten de gebruiker binnen drie seconden zien welke vervoerder bij de aanvraag past.”

‘Logistieke sector is niet transparant’
Het meest vervelende van de logistieke sector is volgens Andre dat het niet transparant is. “Een recyclingbedrijf maakte bijvoorbeeld standaard gebruik van de express-dienst van DHL. Maar nu moest deze organisatie een keer een pallet versturen naar Milaan. Op de automatische piloot werd DHL Express ingeschakeld. De pallet was weliswaar snel op locatie, maar van de factuur van vierduizend euro werden ze minder blij. Via CheapCargo kwamen ze erachter dat de zending er via Roto twee dagen langer over zou doen – wat geen probleem moet zijn met afval – maar wel ruim achtendertighonderd euro goedkoper was geweest.”

Zelf omschrijft Andre CheapCargo als de digitale logistiek manager van elk bedrijf. “Bij de meeste vervoerders word je pas interessant wanneer je minimaal veertig tot vijftig zendingen per dag hebt. Bij ons ben je direct de moeite waard. Ook al verstuur je maar één pakketje per jaar, dan nog behandelen we je als een koning. Maar ook grote bedrijven weten ons steeds vaker te vinden. Onlangs deed Wehkamp nog een beroep op onze expertise, omdat ze een pallet naar Engeland wilden verzenden. Ondanks dat Wehkamp de grootste klant is van DHL, kregen ze deze pallet niet goed geboekt bij DHL. Wij zien gelijk welke vervoerder past bij een bepaalde zending en welke divisie het is. In dit geval bleek DHL Freight de beste keuze te zijn, maar als je er goed over nadenkt is het van de zotte dat Wehkamp dit via ons moest boeken. Voorbeelden als deze bewijzen wel meteen ons bestaansrecht: want ook al zit Wehkamp voor de consumentenpakketjes in Nederland heel goed bij DHL, de incidentele en afwijkende zendingen kunnen wij als geen ander verzorgen.”

‘Op volle kracht de rest van Europa veroveren’
Anno 2016 heeft CheapCargo bijna tienduizend actieve klanten en verwerkt het enkele honderdduizenden zendingen per jaar. “Elk jaar groeien we met veertig tot vijftig procent. Ik ben ervan overtuigd dat we deze groei dit jaar zullen overtreffen. In de totale B2B-markt worden jaarlijks vierhonderd tot vijfhonderd miljoen goederen verzonden, waardoor er nog voldoende marktaandeel voor ons is. En als ook de grotere bedrijven als Wehkamp ons gaan vinden, en merken dat ook zij heel eenvoudig geld kunnen besparen door de juiste vervoerder te kiezen, kan het nog harder gaan.”

Vooralsnog bedient CheapCargo alleen het Nederlandse bedrijfsleven, maar als het aan Andre ligt blijf het hier niet bij. “De ecommerce-markt in Nederland groeit explosief, maar in het buitenland groeit het nog veel harder.” As we speak wordt er hard gewerkt aan een nieuwe website, waarmee ook het buitenland veroverd moet worden. “We beginnen met België, omdat hun markt aardig wat raakvlakken met de onze vertoont. En wanneer dat loopt, gaan we op volle kracht de rest van Europa veroveren.”

Consumentenmarkt bedienen
Uiteindelijk wil Andre met CheapCargo elke verzender van pakketten en pallets bereiken. Van kleine webshop tot multinational en alles wat daartussen zit. Verder is Andre vastberaden om ook de consumentenmarkt langzaam maar zeker te veroveren. “Gezamenlijk versturen consumenten zo’n honderd miljoen pakketjes per jaar. Dit is een enorm aantal en deze mensen gaan hiervoor bijna allemaal naar het postkantoor. Zonde, want er is zo veel meer mogelijk. Met het oog op de groeiende pakketmarkt en de veranderingen in de vervoerderswereld zou ik ook graag consumenten willen helpen om de juiste keuze te maken.”

Tags

Reacties