menu
lightspeed ecommerce

BigCommerce mikt op Europese Magento-overstappers

Ecommerceplatform BigCommerce lanceert in Nederland. Dat vertelde Europees directeur Mark Adams op een evenement in samenwerking met appontwikkelaar JMango360 in Amsterdam. Het bedrijf zal Nederlandse klanten bedienen vanuit hun Europese kantoor in Engeland.

Nederlandse webwinkeliers konden al gebruikmaken van het platform, maar deze maand lanceert BigCommerce officieel in ons land. Volgens cijfers van BuiltWith draaien momenteel een kleine honderd Nederlandse websites op BigCommerce. Het platform hoopt veel nieuwe klanten te verzamelen die moeten overstappen van het gestaakte Magento 1.

Meeste klanten in mkb-segment

BigCommerce heeft zo’n vijfenzestigduizend gebruikers wereldwijd. Maar liefst zestigduizend hiervan zijn mkb-spelers met een jaaromzet onder de één miljoen dollar. Van de 115 miljoen dollar die BigCommerce omzette in het eerste kwartaal dit jaar, was naar eigen zeggen 30 miljoen dollar afkomstig van klanten uit dit kleinere segment.

“Hier hebben we ons klantenbestand in de loop der jaren op gebouwd”, vertelt Mark. “Nu richten we ons in toenemende mate op snelgroeiende bedrijven die meer dan een miljoen aan online omzet realiseren.” De resterende vier- tot vijfduizend klanten opereren dan ook in het midden- tot topsegment met een jaaromzet boven de miljoen dollar. Onder hun klanten scharen zich grote merken zoals Skullcandy, Ben & Jerry’s, Toyota en Sony.

De abonnementen variëren van zo’n 30 dollar per maand voor de standaardversie, tot nagenoeg 80 en 250 dollar per maand voor een uitgebreider Plus- of Pro-abonnement. Ook is er een Enterprise-abonnement beschikbaar met een abonnementsprijs in overleg.

Helft Engelse klanten zijn Magento-overstappers

Australië, Engeland en Canada zijn de grootste afnemers. Iets minder dan een jaar geleden lanceerde BigCommerce in Engeland. Inmiddels maken drieduizend klanten daar gebruik van het platform. Mark: “Hiervan is vijftig procent overgestapt van Magento 1.”

BigCommerce wil zich in Amsterdam dan ook presenteren als het alternatief voor Magento, met het oog op onderhoudskosten en snelheid. “Het hosten, managen en updaten van software als Magento kost veel tijd, moeite en geld.” BigCommerce doet geen hosting op locatie, maar maakt gebruik van Google Cloud. Hoewel het platform minder flexibiliteit biedt dan Magento, hoef je de hosting dus niet zelf of extern te organiseren. De websites van BigCommerce zouden dan ook sneller laden dan websites die draaien op Magento, aldus Mark.

BigCommerce vs. Shopify

Shopify is een van de marktleiders in Nederland en hanteert nagenoeg dezelfde abonnementsprijzen als BigCommerce. Waarom zouden Nederlandse bedrijven dan voor BigCommerce kiezen? “Net als Shopify willen we gebruiksvriendelijk en laagdrempelig blijven”, vertelt Mark. “Maar wij bedienen ook de groeiende mkb’s die willen opschalen en complexere wensen hebben. Zoals bijvoorbeeld internationaliseren en lokaliseren met betaalmethodes in je webshop.”

In tegenstelling tot Shopify is de backend van BigCommerce niet vertaald naar het Nederlands. Volgens de directeur was dit niet noodzakelijk om de Nederlandse markt te betreden: “Engels is jullie tweede taal, Nederlanders zijn gewend aan Engelstalige interfaces voor webwinkelsoftware.” Het plan is volgens Mark wel om dit in de toekomst te realiseren.

Open API voor Headless Commerce

BigCommerce is over het algemeen kant-en-klaar en minder flexibel. Maar dat wil niet zeggen dat je helemaal geen front-end vrijheid hebt, volgens Mark. “We hebben honderden layouts om uit te kiezen. Daarnaast is onze API open zodat klanten data uit elk onderdeel van hun webshop, zoals hun catalogus of winkelmandje, makkelijk kunnen koppelen met derde partijen.”
Op die manier wil het platform omnichannel stimuleren. Verder kun je BigCommerce via API koppelen aan content-managementsystemen zoals WordPress, Bloomreach en Drupal. “We bieden toegang tot deze populaire CMS-systemen tegen een lagere prijs.”

De Nederlandse lancering brengt ook nieuwe partners met zich mee. Bekende namen zijn bijvoorbeeld Mollie en iDeal voor betalingen: “Deze zijn nodig om de Nederlandse markt te kunnen betreden.” Verder is BigCommerce op zoek naar tech- en ontwerpbureaus om te ontwikkelen op hun platform. Zodoende werken ze samen met JMango360 voor mobiele apps en Retail Rocket voor personalisatie. In juli is er een bijeenkomst voor partners in Londen om zich te laten trainen en certificeren.

Naar de beurs in 2020

Het platform sloot het vorige jaar af met een jaaromzet van 98 miljoen dollar. De afgelopen jaren is het bedrijf twintig tot dertig procent gegroeid, maar dit jaar ligt de lat nog hoger. “Onze ambitie voor dit jaar is een omzet van 140 miljoen dollar. We willen internationaal verder groeien en in de eerste helft van 2020 naar de beurs gaan.”

Tags

Reacties