menu

Bezorging op Waddeneilanden, tijd voor verandering

Lange tijd leken de Waddeneilanden het ondergeschoven kindje in de ecommerce, maar daar lijkt nu verandering in te zijn gekomen. Niet alleen bezorgen steeds meer webwinkels op onder andere Texel, Vlieland, Terschelling en Ameland, er wordt vanaf de eilanden ook steeds meer online geshopt. Toch kan het op sommige punten nog veel beter wat betreft de bezorging op Waddeneilanden.

Volgens een artikel uit het Algemeen Dagblad hebben campinggasten op de Waddeneilanden deze zomer het online shoppen massaal ontdekt. Dit blijkt onder andere uit cijfers van Coolblue, die onthulde dat het aantal bestelde producten in de afgelopen twee maanden 80 procent hoger lag dan dezelfde periode vorig jaar. En ook Bol.com ziet een toename in het aantal pakketjes dat bij consumenten op Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog belandt.

Redenen voor stijging online shoppen
Volgens een campingbaas op Texel zou de stijgende populariteit van online shoppen te maken kunnen hebben met het feit dat steeds meer campings gratis wifi aanbieden. Tel daarbij het gegeven dat er nou eenmaal weinig winkels zijn op de eilanden en je op Vlieland en Schiermonnikoog je auto niet mag meenemen, en het wordt duidelijk waarom webwinkels opeens in trek zijn daar.

Webwinkel levert niet op Waddeneilanden
Dit positieve nieuws ten spijt, de Waddeneilanden horen er eigenlijk nog steeds niet bij op ecommerce-gebied. Zo zijn er een aantal grote webwinkels die anno 2015 hier nog steeds niet leveren. Zo meldt Leen Bakker op de site dat ze bestellingen bezorgen in ‘heel Nederland’, maar dat PostNL Extra@Home alleen niet op de Waddeneilanden bezorgt. Tsja, dat is toch ook Nederland? En dat terwijl Redcoon leveringen laat uitvoeren door lokale partners van Extra@Home en Xenos.nl meldt dat bezorging op de Waddeneilanden gewoon kan, ook via PostNL Extra@Home, maar dat er dan een extra toeslag van 30 euro bijkomt. Dus blijkbaar kan het toch wel?

Ook BCC bezorgt niet op de Waddeneilanden, al willen ze voor Texel dan nog wel een uitzondering maken, mits het op aanvraag is. En Gall & Gall legt op haar website uit dat de logistiek bij het afleveren van online bestelde pakketten aan elke klant legitimatie vraagt om zo alcoholmisbruik terug te dringen. Maar “helaas kunnen wij deze controle niet garanderen op de eilanden. Daarom hebben we besloten om deze gebieden uit te sluiten van levering.” Enige uitleg waaróm die controle niet gegarandeerd kan worden op een Waddeneiland zit er echter niet bij…

Al met al lijkt het erop dat er enige willekeur heerst als het aankomt op bezorging op de Waddeneilanden. De ene webwinkel doet het niet, de andere doet het wel maar tegen een riante toeslag en weer een ander doet gewoon niet moeilijk.

Maar waarom worden de Waddeneilanden zo vaak uitgesloten van bezorging? Natuurlijk, zo’n eiland is natuurlijk wat moeilijker bereikbaar dan laten we zeggen Utrecht, al was het alleen maar omdat je niet op elk gewenst moment het eiland kan aandoen. Maar is de klant niet koning? Moet die niet gewoon zijn bestelling kunnen krijgen, ook al is dat tegen een extra toeslag van dertig euro?

Drones inzetten?
En wordt het sowieso ook geen tijd dat post- en pakketvervoerders vaker en beter deze eilanden aandoen? Over de hele wereld wordt er nu meer online geshopt, wat betekent dat er meer pakketjes moeten worden bezorgd. Misschien moeten de logistieke spelers eens kijken naar wat DHL in Duitsland heeft gedaan. Die heeft post bezorgd met een autonome drone. Er wordt toch al wild geëxperimenteerd met het inzetten van drones en wat ons betreft zijn de Waddeneilanden bij uitstek een geschikte testlocatie. Daar heb je niet alleen minder last van hoge gebouwen en vliegtuigen dan in bijvoorbeeld de Randstad, de testbezorgingen voegen ook nog eens daadwerkelijk wat toe. Veel online consumenten zitten op de Waddeneilanden verlegen om een snelle bezorging. Dus PostNL, DHL en anderen: zet die drones in!

Tags

Reacties