menu

Bezoekers trekken grootste uitdaging voor webwinkels

Het aantrekken van meer bezoekers naar de webwinkel is voor het merendeel van alle online retailers in Nederland en België de grootste uitdaging. Ook het efficiënt verwerken van orders en het realiseren van langetermijngroei zien veel webwinkels als grote uitdagingen.

Dit blijkt uit een onderzoek dat SendCloud heeft uitgevoerd onder meer dan elfhonderd eigenaren van een webwinkel. Hen werd gevraagd wat zij zien als de grootste uitdagingen bij het runnen van een webwinkel.

Verschil in uitdagingen

Opvallend is dat er een verschil is in de top vijf van uitdagingen, afhankelijk van de grootte van de ondervraagde webwinkel. Zo staat bij webwinkels die gemiddeld vijfduizend orders per maand doen ‘een efficiënte orderverwerking’ op de tweede plek, terwijl dit bij alle ondervraagde webwinkels niet verder komt dan een vierde plek.

Bij webshops met gemiddeld vijfduizend orders per maand staat verder ‘langetermijngroei creëren’ op een lagere plek dan bij alle webshops. Ook het winstgevend worden staat bij hen lager genoteerd.

Uitdagingen volgens webwinkels

Volgens SendCloud wordt het voor kleinere webwinkels steeds moeilijker om te overleven, aangezien webshops in het algemeen steeds groter worden en de concurrentie dus ook flink toeneemt. De verzenddienst voor webwinkels vindt het dan ook niet verwonderlijk dat het onderzoek aantoont dat er een efficiëntieslag gemaakt moet worden in het logistieke proces.

‘Hoe groter de webwinkel, hoe efficiënter orders moeten’

“De resultaten uit dit onderzoek zijn geheel in lijn met de trend die wij zien in de snelgroeiende ecommerce. Hoe groter de webshop, hoe meer er wordt gevraagd naar een efficiëntieslag in de orderverwerking”, aldus CEO Rob van den Heuvel. “Een voorbeeld hiervan is het automatiseren van het gehele verzendproces. Dit is essentieel voor het vergroten van de efficiëntie en accelereert de groei van webshops, ongeacht de grootte.”

Tags

Reacties