picqer

Aantal Shopify-winkels groeide wereldwijd met 200 procent

Aantal Shopify-winkels groeide wereldwijd met 200 procent

Het coronavirus en de bijbehorende lockdowns gaven de ecommerce-sector een flinke boost. Shopify zag tussen maart 2020 en januari 2022 haar klantenbestand groeien met ruim tweehonderd procent. De meeste (nieuwe) klanten zijn gevestigd in de Verenigde Staten, maar procentueel gezien groeide de Duitse markt met 480 procent het snelst.

Uit onderzoek van softwareaanbieder Genus AI blijkt dat er sinds maart 2020 ruim 2,5 miljoen nieuwe Shopify-shops online gingen, wat een stijging is van iets meer dan 200 procent. De sterke groei hangt grotendeels samen met de coronamaatregelen die wereldwijd werden afgedwongen. Omdat in veel landen de stenen winkels regelmatig moesten sluiten, zochten bedrijven alternatieve verkoopkanalen.

Meeste klanten nog altijd in de Verenigde Staten

Shopify had in de Verenigde Staten al een sterke aanwezigheid en dat is sinds de corona-uitbraak niet veranderd. In januari 2022 vertegenwoordigt het platform 2.666.627 Amerikaanse shops. Vergeleken met maart 2021 is dit een stijging van ruim 178 procent. Ook in Europa wint het bedrijf steeds meer terrein.

Duitsland momenteel grootste groeimarkt.

Er draaien inmiddels ruim 156.000 Engelse webshops op het platform, wat een groei is van een kleine 220 procent. Frankrijk volgt met een kleine 60.000 winkels en een groei van ruim 320 procent. Het aantal klanten in Duitsland is echter het sterkst gegroeid met ruim 480 procent. Het platform heeft nu een kleine 79.000 klanten, terwijl dit er in maart 2020 nog zo’n 13.500 waren.

Relatief veel kleine spelers

Volgens Genus AI zijn de meeste nieuwe spelers niet opgericht met het idee om ecommerce-reuzen als Amazon van de troon te stoten. Het zijn vooral kleinere ecommerce-bedrijven, die zich willen onderscheiden op het gebied van klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijke webshops.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten