Winkelstraat.nl wil top 3-speler worden in Europa

Winkelstraat.nl wil top 3-speler worden in Europa

Ruim 2,5 miljoen mensen brachten het eerste kwartaal een bezoekje aan Winkelstraat.nl, het online platform met merken van luxe modeboetieks. In dezelfde periode trok de PC Hooftstraat, die een vergelijkbare doelgroep heeft, zo’n 1,35 miljoen mensen. “Er vindt een enorme verschuiving plaats naar het online kanaal”, aldus Joost van der Veer, oprichter en CEO van het platform.

Winkelstraat.nl ging eind 2012 live. “Ik shop graag bij boetiekjes en vond het jammer dat ik deze exclusievere kledingstukken online niet kon vinden”, vertelt Joost wanneer we hem vragen naar de reden achter de oprichting. Waar veel ondernemers het niet aandurfden om luxeproducten te verkopen tijdens de economische crisis, vond Joost het juist een interessante nichemarkt. “Veel mensen houden hun outfit graag basic, maar willen wel een paar key items. Vooral voor een mooie winterjas, hippe sneakers of een modieuze tas willen zij best wat meer betalen, of het nu crisis is of niet.”

Ruim driehonderd aangesloten winkels

Bij de start waren er zo’n vijftien winkels aangesloten op het platform. Inmiddels vertegenwoordigt Winkelstraat.nl ruim driehonderd speciaalzaken en bereikt het een miljoen unieke bezoekers per maand. “Waar consumenten voorheen naar exclusievere boetiekjes in de winkelstraat gingen voor hun luxe modeartikelen, kopen zij dit steeds meer online. Het struikelblok van veel boetiekeigenaren is dat zij nauwelijks kaas hebben gegeten van ecommerce. Bovendien ontbreekt het hen veelal aan tijd en budget om een goed online kanaal op te zetten.”

Winkelstraat.nl biedt de aangesloten boetieks een fullservice-oplossing, waarbij alle ecommerce-aspecten uit handen worden genomen. “De service die de boetiek offline heeft, moeten zij ook online willen bieden. Wij zorgen voor de online marketing, de verpakkingsmaterialen, de logistiek, een breed scala aan betaalmethoden en uniforme productfoto’s, maar van de ondernemer verwachten we ook een vijfsterren-aanpak. Er mag geen pakketje de deur uit zonder handgeschreven briefje.”

Een verdubbeling van de omzet

Een belangrijk verschil met andere platformen is dat Winkelstraat.nl alle productfoto’s zelf verzorgt. “Per week hebben we zo’n duizend new arrivals en we maken al snel vijf foto’s per item, wat inhoudt dat we minimaal twintigduizend foto’s per maand schieten. Dat is inderdaad veel werk, maar het onderscheidt ons wel van de rest. Ook gaan we niet met elke boetiek in zee, we beperken ons tot de betere shops van Nederland en België.”

Om een grotere doelgroep te bereiken, lanceerde Winkelstraat.nl vorig jaar augustus haar internationale zusje Boutique24.com. Joost benadrukt dat dit platform geen Engelse vertaling is van Winkelstraat.nl. “Het assortiment van Boutique24.com is zelfs nog wat exclusiever.” Winkels die worden goedgekeurd door het bedrijf, zowel Nederlandse als internationale, betalen eenmalig aansluitkosten, een maandelijkse bijdrage en een vast percentage per verkocht artikel.

Winkelstraat.nl is volgens Joost binnen vijf jaar uitgegroeid tot een interessante speler binnen het luxe segment. Hoewel Joost helaas geen omzetcijfers wil delen, kan hij wel vertellen dat Winkelstraat.nl het afgelopen kwartaal afsloot met een verdubbeling van de omzet ten opzichte van dezelfde periode in 2016. “Uiteindelijk willen we een top 3-speler in Europa worden op het gebied van luxe modeartikelen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten