CheapCargo richt zich nu ook op de importmarkt

CheapCargo richt zich nu ook op de importmarkt

CheapCargo staat bekend als platform waar de zakelijke gebruiker de juiste vervoerder kan kiezen voor zijn exportzending. Maar inmiddels is het ook mogelijk om te importeren via het bedrijf. “Vanwege de toenemende behoefte van de klant voelde het als een logisch vervolg en de contracten met de vervoerders hadden we al”, aldus eigenaar Andre Olde Hampsink.

CheapCargo is volgens Andre niet op de markt om bedrijven als Shell en Philips te bedienen, die zijn zo groot dat ze zichzelf wel redden. Nee, de gemiddelde CheapCargo-klant is werkzaam bij een midden- of kleinbedrijf en houdt zich zo nu en dan bezig met het importeren van goederen. “Wij werken samen met 23 vervoerders, zowel voor de import als export. Op ons platform bundelen wij de mogelijkheden van deze vervoerders. Ook maken we het importproces overzichtelijk.”

En dat is volgens Andre geen overbodige luxe. Wie niet bekend is met importeren, komt volgens hem al snel terecht in een woud van ellende. Offertes met vele tientallen afkortingen en moeilijke termen zijn geen uitzondering. En dan heb je het nog niet eens over zaken als btw, invoerrechten en inklaringsdocumenten. “Wij zorgen er samen met de vervoerders voor dat alle documenten die nodig zijn voor de zending worden toegevoegd, zodat er aan alle wettelijke eisen wordt voldaan.”

‘Steeds meer bedrijven vinden ons rechtstreeks’

Het transport zelf is volgens Andre niet zo ingewikkeld, het is de wetgeving die het complex maakt. Nu moeten klanten die willen importeren daarom eerst een tariefaanvraag indienen via de site, met hierin gegevens als het ophaal- en afleveradres, het aantal pakketten of pallets en de afmetingen. Maar binnenkort wil CheapCargo, net als bij de exportzendingen, werken met een geautomatiseerd systeem waarbij mensen in één oogopslag kunnen zien wat voor hen de beste optie is.

De eerste importzendingen kwamen van klanten die ook al exporteerden via CheapCargo, maar er zijn steeds meer mensen die het bedrijf rechtstreeks weten te vinden. Andre bevestigt dat de meeste import plaatsvindt vanuit Aziatische landen. “Vooral China is door platformen als Alibaba zeer populair, maar je moet ook niet onderschatten hoeveel goederen er uit Afrika en Amerika binnenkomen.”

Overigens gaat niet alles rechtstreeks van het buitenland naar Nederland. Andre vertelt dat CheapCargo binnenkort een elektrisch aangedreven duikboot moet verzenden naar Dubai, waar het een aantal dagen wordt tentoongesteld op een beurs. Vanuit daar gaat het naar diverse gebieden in de Verenigde Arabische Emiraten, waarna het uiteindelijk weer teruggaat naar Nederland. “We zijn bekend geworden vanwege onze oplossingen voor niet-standaard zendingen en het managen van complexe problemen is nog altijd wat we het liefst doen.”

‘Er staan ons nog wat leuke jaren te wachten’

Met haar platform bedient CheapCargo zo’n 15.000 actieve gebruikers, van wie een kleine vijftien procent uitsluitend importeert. Vorig jaar onthulde Andre dat het bedrijf jaarlijks minimaal vijftig procent wil groeien. “Je zou denken dat dit steeds lastiger wordt, maar we merken dat hoe meer klanten we krijgen, des te meer er over ons gesproken wordt. De doelstellingen voor 2016 hebben we dan ook ruimschoots behaald.”

Hoewel het jaar pas net begonnen is, maakt Andre zich ook over de doelstellingen van 2017 geen zorgen. Hij vertelt dat CheapCargo zich nu nog uitsluitend op de Nederlandse markt richt, maar dat de plannen om ook het buitenland te veroveren steeds concreter worden. “Het is nog te vroeg om details te onthullen, maar zoals het er nu uitziet staan ons nog een aantal leuke jaren te wachten.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten