‘Slanke verpakking maakt product gezond’

‘Slanke verpakking maakt product gezond’

Er is onderzocht dat we onbewust producten beoordelen aan de hand van de verpakking. Zo blijkt dat ons brein van mening is dat een slanke verpakking een gezond product bevat. Een donkere verpakking bevat een hogere kwaliteit product dan een felle verpakking en hoekig maakt de smaak intenser. Waarin verstuur jij je bestellingen?

Iris van Ooijen deed onderzoek naar productverpakkingen voor haar promotie aan de UVA en BNR Wetenschap Vandaag besteedde er gisteren aandacht aan. Het onderzoek richtte zich op de productverpakking waar jij als webwinkelier helaas vaak wat minder invloed op hebt, maar wij kunnen ons zomaar voorstellen dat het ook van toepassing kan zijn op de verzendverpakking waarin het artikel bij de klant aankomt. Gebruik jij één vaste verzendverpakking en heeft die één bepaalde kleur? Dan is die wel een persoonlijk testje waard. Een andere kleur of vorm kan zomaar je retourpercentage drastisch reduceren!

‘Oordeel over een verpakking gaat onbewust’

Is ketchup in een brede jampot minder gezond? Nee, natuurlijk niet. En ja, dat weet de consument ook. Maar blijkbaar maakt het niet zoveel uit wat we weten, het onbewuste gedeelte van ons brein velt toch al een oordeel over een product nog voordat we de tekst of afbeelding op een verpakking goed en wel hebben bekeken. Ons brein vormt al een mening zodra hij de vorm en kleur van een verpakking ziet en zie die maar eens te veranderen!

Als je niet wilt dat jouw klant onbewust een mening vormt, kan het helpen om de consument uit dat onderbewuste brein te halen, zo blijkt verder uit het onderzoek van Iris. Ze onderzocht namelijk ook wat er gebeurt als een product in een afwijkende verpakking zit. Bijvoorbeeld die ketchup in dat jampotje. Daarbij blijkt dat de consument opeens met verscherpte aandacht het product bestudeert, wat ervoor zorgt dat de informatie van het product beter wordt onthouden. Zowel de positieve als negatieve associaties worden dan versterkt. Inhoudsloze claims als ‘verbeterd recept’ vallen dan door de mand, maar positieve reacties worden ook versterkt.

Denk na over je verpakking!

Wij vechten al jaren tegen de kale bruine en witte doos of envelop en nu blijkt het commercieel dus slim om er inderdaad wat aan te doen. Een ketting die in een mooie donkere bedrukte verzendverpakking wordt verstuurd zal beter in de smaak vallen dan exact hetzelfde kettinkje dat via de goedkopere brievenbusverpakking is verzonden. Andersom werkt het waarschijnlijk ook. Een klein product in een te grote verpakking kan ook een negatief effect op de beleving hebben. Als jij jouw assortiment als kwaliteitsproducten beschouwt is de verzendverpakking dus zeker dat beetje extra aandacht waard!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten