Optivo past ideale email-verzendtijd aan per klant

Optivo past ideale email-verzendtijd aan per klant

Als je een tijdje gebruikmaakt van e-mailmarketing dan heb je ongetwijfeld ontdekt dat de resultaten sterk afhankelijk zijn van het moment dat de e-mails zijn verstuurd. Optivo komt daarom tijdens Dmexco met een systeem dat automatisch de ideale verzendtijd per ontvanger kan bepalen.

Het is geen verrassing dat de verzendtijd van nieuwsbrieven en andere mailings veel invloed heeft op de open-ratio. Veel spelers testen regelmatig wat een goede verzendtijd is. Aan de ene kant klinkt het ideaal als je met een nieuwsbrief een rustigere periode kunt boosten, aan de andere kant blijkt het stimuleren van extra traffic tijdens piekmomenten juist weer beter. Tenminste, als je het over de hele database hebt. Nu heeft die misschien wel een gemiddelde optimale tijd, maar jouw klanten kun je eigenlijk niet allemaal over één kam scheren. Er zullen altijd mensen zijn die juist het liefst hun e-mail op een ander tijdstip lezen.

‘Individuele verzending toonde verbetering tot 30% in pilot!’

Met e-mail kan de klant in theorie zelf bepalen wanneer hij het leest. Het blijft in de inbox staan, totdat het wordt gelezen of verwijderd. Harald Oberhofer, hoofd PR bij Optivo, geeft echter aan dat uit een eerste case bij een grote klant een openratio-verbetering te zien was tot 30%, wanneer de verzendtijd van e-mail individueel werd geoptimaliseerd. “Als een e-mail wordt verstuurd vlak voor een moment waarop een gebruiker gewoonlijk vergelijkbare e-mail opent, is de kans dat hij die ook leest dus merkbaar hoger,” vertelt hij telefonisch aan deze site.

Sommige gebruikers checken hun e-mails het liefst direct wanneer ze ’s ochtends wakker worden, anderen geven de voorkeur om dit te doen tijdens de middagpauze of zelfs vlak voor ze naar bed gaan in de avond. Door gegevens als de exacte tijd van kliks en opens te registreren en te verzamelen vanuit meerdere verzendlijsten, krijg je toegang tot informatie die je meer vertelt over de ideale tijd van verzending van e-mails per segment of persoon. ‘Send Time Optimisation‘, de naam van de nieuw te lanceren dienst van Optivo, doet dat voor jou. Hierdoor kunnen e-mails naar je abonnees worden verzonden op het perfecte moment, zelfs als de distributielijst zeer groot is.

Optivo heeft daarmee niet het wiel uitgevonden, erkent Harald. Wereldwijd zijn er ook andere spelers die werken aan de optimale verzendtijd van e-mail waarbij individueel verzenden een mogelijkheid is. Wel staat het in onze regio nog in de kinderschoenen en is Optivo (een van) de eerste op de Nederlandse markt. Wat de precieze prijs wordt en hoe het algoritme exact werkt, wil Harald ons niet verklappen. Of je bijvoorbeeld data kunt gebruiken van andere webwinkels die gebruikmaken van Optivo durft Harald niet te bevestigen. Details zullen op 14 en 15 september op Dmexco, een groot Duits online-marketingevent, worden bekendgemaakt. De lancering van ‘Send Time Optimisation’, zal kort na dit event plaatsvinden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten