menu

Nederlandse retailer laat omzetkansen liggen met emailmarketing

De Nederlandse retailer benut nog te weinig de kansen die er liggen op het gebied van e-mailmarketing. Zo krijgt 15 procent van de consumenten na aankoop in de winkel een factuur per mail, maar geeft de helft van de consumenten aan er graag een te ontvangen. En twee derde van de consumenten staat open voor reclame-uitingen in zulke e-facturen.

Dit blijkt uit onderzoek van Bronto Software. Daaruit kwam ook naar voren dat 83 procent van de Nederlandse consumenten wel eens op een aanbieding via de mail klikt, terwijl 30 procent minstens één keer per dag op een link in een mailtje klikt. En bijna twee derde heeft wel eens een product gekocht dat werd aangeboden per mail, terwijl 10 procent op deze manier minstens één keer per week iets koopt. Gemiddeld kopen mannen 43 keer per jaar iets via mail, terwijl vrouwen dit 26 keer doen.

Consumenten klikken op e-mails

Gebruik e-factuur als extra promotiekanaal

Al met al mooie cijfers, maar het lijkt erop dat de Nederlandse retailer de mogelijkheden die e-mailmarketing biedt niet helemaal benut. Er kan meer gehaald worden uit het feit dat een consument in de stenen winkel iets koopt en de factuur graag per mail krijgt. “Een online factuur biedt uitstekende mogelijkheden om de online- en winkelaankoophistorie van klanten met elkaar te combineren, terwijl zo aanbiedingen en andere promotionele content onder de aandacht van de klant kan worden gebracht”, zo stelt Bronto. Twee van de drie consumenten staat dan ook open voor dit soort reclame, onder jongeren is dat percentage zelfs 81 procent.

Consument wil info over uitverkoopacties

Wat voor reclame ze dan zouden willen? Vooral informatie over aankomende uitverkoopacties is populair, gevolgd door aanbiedingen van gerelateerde producten. Beduidend minder interesse is er in informatie over klantloyaliteitsprogramma’s op de digitale factuur. Het percentage van 18 procent is aanzienlijk lager dan in andere Europese landen. “Voor marketeers zou dit misschien een reden kunnen zijn om nieuwe klantloyaliteitsconcepten voor de Nederlandse markt te ontwikkelen en testen.”

Consumenten willen een e-factuur

Tags

Reacties