94% Nederlandse internetgebruikers shopt online

Vorig jaar kocht 94 procent van de Nederlandse mensen met toegang tot internet artikelen of diensten online. Alleen in Ierland lag dat aandeel hoger: 96 procent. In alle Europese landen werd het vaakst kleding online besteld.
Dit blijkt uit een nieuw rapport van Eurostat. Volgens het onderzoek is ecommerce in Europa tussen 2014 en 2024 flink gegroeid. Van alle Europese internetgebruikers kocht of bestelde 77 procent vorig jaar online goederen of diensten, in de 12 maanden ervoor. Tien jaar geleden was dat aandeel nog maar 59 procent. Dit komt neer op een stijging van 17 procentpunten.
Aandeel online shoppers het laagst in Bulgarije
Terwijl Ierland, Nederland en Denemarken vorig jaar het hoogste aandeel online shoppers hadden, was het aandeel in andere landen nog steeds een stuk lager. Bulgarije had met 57 procent het laagste aandeel. Italië en Roemenië volgen, beide met 60 procent.
In de afgelopen 10 jaar groeide het aantal online shoppers in Roemenië naar 60%
Het aantal online shoppers groeide tussen 2014 en 2024 hard in Roemenië, van 17 naar 60 procent. In Hongarije nam het aandeel toe van 42 naar 79 procent en in Litouwen van 36 naar 72 procent.
Meeste shoppers kopen kleding online
Kijken we naar de meest gekochte goederen in 2024, dan staan kleding, schoenen en accessoires bovenaan. Ten minste 45 procent van de mensen kocht producten in deze categorie in de drie maanden voor het moment van onderzoek.
Leveringen van restaurants, fastfoodketens en cateringdiensten kwamen op de tweede plaats met 21 procent. Cosmetica, schoonheids- en wellnessproducten volgden op de derde plaats met 20 procent.
81% van alle Nederlanders shopt online
Volgens eerder onderzoek in december vorig jaar shopt 81 procent van de Nederlanders online. Dit is een percentage van de totale bevolking. In dit nieuwe onderzoek ligt het aandeel online shoppers hoger, omdat het een percentage is van het aantal mensen met toegang tot internet in ons land.
Reacties