Nederland telt 214 inwoners per webwinkel
Nergens ter wereld zijn er zo veel webwinkels per hoofd van de bevolking als in Nederland. Hier zijn ongeveer 80.000 webwinkels actief die het moeten doen met 17 miljoen inwoners. Dat komt neer op 214 mensen per webwinkel. Online shops moeten dus flink vechten om iedere bezoeker.
De cijfers zijn afkomstig van het Groningse bedrijf Dataprovider. Dat er in ons land een webwinkel is voor elke 214 inwoners, is een dichtheid die nergens anders in de wereld is terug te vinden. Ter vergelijking: in Italië bijvoorbeeld zijn er meer dan tweeduizend inwoners per webwinkel en ook in het Verenigd Koninkrijk is de dichtheid een stuk lager, met 859 inwoners per online shop.
In die twee landen heb je ook nog eens de immense ecommerce-reus Amazon actief, daar waar die hier in Nederland maar mondjesmaat actief is met een vertaalde Duitse shop en een Nederlands ebook-portaal. “Kun je nagaan wat er gebeurt als Amazon actief wordt in Nederland”, zo stelt mede-oprichter Christian Branbergen tegenover het Dagblad van het Noorden.
Slechts 1 op 3 webwinkels is heel actief
In Nederland moeten de webwinkels dus vechten om iedere bezoeker. Helemaal omdat maar liefst 43 procent van de bijna 80.000 webwinkels nauwelijks enige online activiteit vertoont. Eén op de drie webwinkels is wel heel actief. Kijken we alleen naar die, dan is het nog steeds één webwinkel per 640 mensen, en is dichtheid dus alsnog hoger dan in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Italië.
‘Webwinkels moeten op zoek naar wat anders’
Branbergen is niet heel positief over de toekomst van kleine webwinkels in ons land. “Wie iets wil op het internet, moet een zak geld meenemen.” Helemaal als grote reuzen als Amazon en Alibaba zich definitief vestigen in ons land. “Nederlanders zijn een handelsvolkje, maar de jongens van de webwinkels zullen op zoek moeten naar wat anders. Het opportunistische is eraf.”
Reacties