menu

Kwart bestedingen gebeurt online

In de eerste helft van dit jaar werd precies een kwart van alle bestedingen aan producten en diensten online gedaan. In deze periode werd er voor 11,83 miljard euro online uitgegeven, een stijging van 11 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, dat regelmatig verslag brengt van de ecommerce-situatie in ons land. De bijna twaalf miljard die online werd uitgegeven was verdeeld over meer dan 105 miljoen online aankopen. De verwachting is dat we met z’n allen 230 miljoen aankopen online doen dit jaar. Dat zou neerkomen op een stijging van 14 procent vergeleken met vorig jaar.

Online uitgave aan producten steeg met 14 procent

Van de 11,83 miljard euro die er online werd uitgegeven door consumenten, ging 6,75 miljard naar de aankoop van producten. Deze vorm van besteding steeg met 14 procent. De overige 5,08 miljard werd uitgegeven aan de online aanschaf van diensten en hierin was een toename van 7 procent waarneembaar.

Online aandeel nu op 10,2 procent

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, spreekt van een sterk eerste halfjaar voor de Nederlandse detailhandel, dat een groei van 3,8 procent kende in de eerste zes maanden van 2018. Als er gekeken wordt naar wat er online werd uitgegeven aan producten en dat wordt afgezet tegen wat er in de totale detailhandel werd aangekocht, dan bedraagt het online aandeel momenteel 10,2 procent. Een jaar eerder lag dat een heel procentpunt lager.

Food/nearfood groeit met 39 procent

Qua online bestedingen was de grootste groei, voor het derde kwartaal op rij, terug te vinden in de food/nearfood-sector, dat met 39 procent toenam. “Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond”, aldus Danny van den Burg van GfK.

E-commercecijfers eerste helft van 2018.

Tags

Reacties