menu

Ecommerce in Nederland: €10,66 miljard in eerste helft 2017

De ecommerce in Nederland was 10,66 miljard euro waard in de eerste zes maanden van dit jaar en de verwachting is dat deze industrie aan het eind van het jaar 22,6 miljard euro waard is. In de eerste helft van 2017 werden 92,59 miljoen online aankopen gedaan, waarvan 73 miljoen productaankopen.

Deze en meer cijfers werden vandaag naar buiten gebracht in de Thuiswinkel Markt Monitor. De 10,66 miljard die in de gemeten periode werd uitgegeven in webwinkels, blijkt een stijging van 13 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

‘200 miljoen online aankopen in 2017’

Ook voor het aantal online aankopen gedurende heel 2017 wordt een stijging met dit percentage verwacht: prognoses gaan ervan uit dat Nederlandse consumenten 200 miljoen aankopen gaan doen en dat de totale waarde daarvan 22,6 miljard bedraagt; dat is dan weer een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar.

Speelgoed en Health & Beauty groeien hard

Met name in de categorieën Speelgoed en Health & Beauty was er een forse groei in het aantal online bestedingen te zien, respectievelijk 43 en 41 procent. Kleding, Home & Garden en Eventtickets zitten eveneens aardig in de lift.

Groeipercentage eerste helft 2017

Ecommerce 12% van totale retail

“Het gaat weer beter met de Nederlandse detailhandel en dat is goed nieuws: het CBS meldt een groei van 3,3% in het eerste half jaar van 2017”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. Online is in de eerste helft van dit jaar nu goed voor 12 procent van de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg dat aandeel nog 10,6 procent.

12,4 miljoen online shoppers

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat in de gemeten periode 7 procent van alle aankopen van producten en diensten online werd gedaan. En ons land heeft nu zo’n 12,4 miljoen online kopers, aangezien 89 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder in de eerste zes maanden van dit jaar wel eens iets online heeft gekocht.

7% van aankopen via smartphone

Zoals verwacht leverden de desktop en de laptop weer meer terrein aan de smartphone. Die was nu goed voor 7 procent van de online bestedingen, een toename van 56 procent. De tablet is goed voor 14 procent, een stijging van 13 procent ten opzichte van vorig jaar.

Apparaten in H1 2017

Tags

Verder lezen

Reacties