menu

AH Online beste logistieke webshop van 2015

Gisteren vond alweer de vierde editie plaats van de Logistieke Webshop van het Jaar-verkiezing, die dit keer werd gewonnen door AH Online. Het is een event dat zijn naam eer aan doet, want het is zelf ook aardig in beweging. Zo was het dit jaar een zelfstandig event in Eindhoven, in samenwerking met Webshop Keurmerk. En die opzet is wat ons betreft voor herhaling vatbaar.

Een zelfstandig event voor één award die waarschijnlijk geen bekendheid bij het grote publiek geniet en waarbij je je moest inschrijven via een pagina van een keurmerk dat mogelijk jouw keuze niet is. Is dat de reis naar Eindhoven wel waard? We hebben even getwijfeld maar dat bleek al snel onterecht. Dit event was hét branche-event voor webwinkellogistiek.

De Logistieke Webshop van het Jaar bleek inhoudelijk juist een event waar je echt wat van kon leren en door het gerichte thema ook nog eens goed de diepte in te kunnen gaan. Zo was de aftrap voor GfK, die naast wat branchecijfers ook dieper op logistieke ontwikkelingen in durfde te gaan. De consument is vanouds al sceptisch over verzendkosten, maar die ergernis groeit nog altijd. GfK onderzocht wat webwinkeliers verwachten te doen. Het overgrote deel blijkt toch te denken dat we in de toekomst verzendkosten niet meer los zullen noemen. Dat betekent dat logistiek nog meer een kostenpost wordt en dus nog prijsefficiënter moet worden ingericht. Elke cent telt.

Het mag dus eigenlijk niets kosten, maar ondertussen gaan de ontwikkelingen in de logistiek wel gewoon door. De klant verwacht dat je sneller en duidelijker kan leveren. Dat de verpakking van duurzaam materiaal is en alles de kwaliteit en service uitstraalt van je bedrijf. Alleen de verzenddoos al. Daar moet reclame op kunnen. Van je bedrijf, maar recent heeft Amazon ook een actie gehad waarbij reclame voor de film Minions op de doos bedrukt was en waarmee mogelijk echt geld verdiend kan worden. Verder zijn ontwikkelingen over 3D-printen besproken. Dat is leuk voor artikelen, maar verpakkingsmateriaal kan er natuurlijk ook perfect mee op maat gemaakt worden! Geen loze ruimte meer in de doos. Dat klinkt duurzaam, want je zou denken dat er dan meer pakketten in de bestelbus passen. Aan de andere kant kan een grotere variëteit in verpakkingen ook nadelig zijn. Een bestelbus vul je immers makkelijker met rechttoe-rechtaan-schoenendoosjes.

‘Gemiddelde webshop moet 200 regels per uur kunnen verwerken’
Was het alleen toekomstinspiratie? Zeker niet. Een eerste presentatie die wij volgden was van SiteLink. Want hoewel een middelgrote webwinkel met orderpicken misschien een leuk gemiddelde van 100 regels per uur haalt, moet dit toch echt beter kunnen, zo denkt dit bedrijf. Want ben jij je ook bewust dat 5% van je producten 50% van je orders kunnen vullen? Dat ruim de helft van jouw orders bestaat uit één product en jouw logistiek bestaat uit één manier van picken? Met een systeem met snelstraat, legborden, gedeeltelijke dropshipping en duiventillen denkt SiteLink dat de gemiddelde middelgrote webwinkelier naar de 200 regels per uur moet kunnen en het vertelde haarfijn hoe dat werkt. En de investering die je daarvoor moet maken blijkt redelijk te overzien. Het kost je wat magazijnmateriaal, een pickkar, een scanner en vooral een goede analyse van het bestelgedrag van je klant.

Een andere aan te raden presentatie was die van Dynalogic. Business development manager John Ruijsch ging in op het verwerken van dropshipping-orders die bestaan uit artikelen van verschillende leveranciers, zoals bijvoorbeeld een bed waarbij ook een matras of zelfs dekbed is besteld. En woonwinkel Flinders presenteerde op interessante wijze over haar logistieke uitdagingen, maar uiteraard was het hoogtepunt vooral de dagafsluiting met de award zelf.

AH Online en Loavies awardwinnaars
AH Online, TopVitamins en Loavies gingen met elkaar de strijd aan op het logistieke vlak. De spelers werden met elkaar vergeleken op het vlak van duurzaamheid, klantgerichtheid, innovaties en de afsluitende presentatie die ze gaven. TopVitamins toonde aan hoeveel één FTE kan realiseren als je zaken automatiseert. Aan de enthousiaste presentatie zal het in ieder geval niet hebben gelegen. Loavies betrekt zijn klant bij elke bestelling en toont volledige openheid in het logistieke proces – de basketpic als uitblinker daarin – en wist als eerste fashionspeler sameday-delivery aan te bieden. Daarbij wist het in ieder geval het publiek te overtuigen met ruim tweederde van de stemmen. Toch ging AH Online er met de vakjury-prijs vandoor vanwege de regie die AH Online over haar logistiek heeft en de rol van duurzaamheid die het daarin laat spelen.

Al met al een vakinhoudelijk event waar je als webwinkelier echt even de diepte in kan gaan of kan leren van de betere spelers in de markt.

Tags

Reacties