menu

Zuid-Europa loopt achter met ecommerce

webwinkels in zuid-europa nog niet zo'n succes als hierTerwijl in januari van dit jaar bijna 90% van alle Britten een webwinkel had bezocht, waren in 2010 maar een kwart van de Spanjaarden en een op de vijf Italianen bereid om online te kopen. De ecommerce lijkt nog niet echt levendig in Zuid-Europa.

Ecommerce in Engeland en Frankrijk groeit
Het blijkt uit uit cijfers van onderzoeksbureau yStats.com. Dit bedrijf onderzocht de ecommerce in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, België en Nederland. En daaruit kwam naar voren dat het Verenigd Koninkrijk de grootste markt heeft voor ecommerce, met een verkoopgroei van 10% in 2010 ten opzichte van het jaar ervoor. Die markt wordt gedomineerd door Amazon, dat zich de bestbezochte webwinkel van Engeland mag noemen. In Frankrijk kreeg de ecommerce-sector ook een aardige impuls, met een 20% groei in omzet en een 12% stijging in het aantal online shoppers.

Zuid-Europa is wel in opkomst
En hoewel de zuidelijke Europese landen in vergelijking maar weinig aan online winkelen doen, hebben bedrijven zich al wel richting deze markt georiënteerd. Een op de zes Italiaanse webwinkels heeft een app ontwikkeld en een op de veertien heeft een mobiel toegankelijke website.

In België gebruikt maar 5% van de onderzochte consumenten hun smartphone om online te winkelen. In ons land zijn we aardig online aan het shoppen met meer dan 9 miljoen gebruikers in 2010, een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar. Hier zijn het Bol.com, Wehkamp en Neckermann die de ecommerce-markt domineren.

Groeikansen in het buitenland
Eerder kwam uit een onderzoek al naar voren dat de internationale verkoop een van de grootste groeikansen is voor webwinkeliers, en dat webwinkels die momenteel hiermee bezig zijn, kunnen bijdragen aan een enorme groei voor de branche.

Tags

Reacties