menu

Zuid-Afrika ontdekt ecommerce

Takealot is na een naamswijziging van plan om de wereld van webwinkels in Zuid-Afrika eens goed wakker te schudden. Het wil de algemene ervaring met online winkelen in het Afrikaanse land drastisch verbeteren. En als het kan 50% van de markt pakken.

De markt wordt bezet door Wantitall, NetFlorist, Loot en marktleider Kalahari.net. Takealot, dat eerst Take2 heette, is de een-na-grootste speler, maar hoopt daar snel verandering in te kunnen brengen. Dit doen ze volgens directeur Kim Reid door te focussen op klantenservice, logistiek, concurrerende prijzen en een goed ontworpen gebruikersinterface.

Op voorraad hebben is belangrijk
Momenteel zijn ze bezig met het vullen van hun magazijn in Johannesburg, als aanvulling op hun groeiende voorraad in Cape Town. Het in voorraad hebben van spullen is een van de pijlers waarop Takelot vertrouwt in het verbeteren van de klantenservice en de kortere verzendtijden. Reid beweert dat klanten in Gauteng en Cape Town vanaf augustus hun bestellingen van producten die op voorraad zijn de volgende dag of zelfs al dezelfde dag kunnen verwachten.

Uitbreiden
In eerste instantie zal Takealot zich voornamelijk focussen op electronica, games, cd’s, boeken en dvd’s, maar ze hebben plan om daar nog dit jaar twee categorieën aan toe te voegen. Ook willen ze door blijven gaan met het bieden van hun importservice voor ‘long-tail’-producten, daarmee de concurrentie aangaand met onder andere Wantitall.

De strijd is begonnen
Takealot mag nu trots zijn met groeicijfers tussen de 30 en 40% procent per jaar, maar het is van plan om hun jaarlijkse omzet te verhogen naar één miljard rand (104 miljoen euro) binnen de komende vijf jaar. Uiteindelijk willen ze minimaal 50% van de markt bezetten en dus de marktleider worden. Reid verwacht dat directe concurrent Kalahari.net, die nu de nummer één-positie bezet, zal reageren op Takealots acties door hun productaanbod te vergroten en de klantenservice te verbeteren, maar de ceo is nergens bang voor: “Game on!”

Reid verwacht dat de lokale ecommerce-markt aanzienlijk zal groeien de komende jaren, van iets onder de 1 miljard rand jaarlijks naar een paar miljard rand per jaar. En daar zal het zelf een aanzienlijk aandeel in hebben als het ’t inderdaad voor elkaar krijgt om uiteindelijk de Amazon van Zuid-Afrika te worden. Een ontwikkeling die wij geïnteresseerd zullen blijven volgen!

Reacties