menu

Zo snel kan ecommerce zijn!

Dat je heel gemakkelijk, snel én succesvol een webwinkel kan beginnen, bewees Brian Scates afgelopen maand. Hij verkocht zijn complete inboedel, inclusief Audi A6, via een snel in elkaar gezette webshop. En met succes, want nog voor zijn verhuizing was hij vrijwel uitverkocht.

Scates zou eind juli verhuizen van Dallas naar San Francisco, bijna drieduizend kilometer verderop. Niet echt een optie dus om alles mee te nemen in een aanhanger. En om nou alles op Craigslist, een soort Amerikaanse versie van Marktplaats, te zetten… “Ik háát dingen verkopen op Craigslist. Voor alles wat je erop zet, bellen tien mensen of het beschikbaar is, of ze kunnen komen kijken, of je het voor hen kan vasthouden, dat ze onderweg zijn, maar ze komen nooit opdagen”, aldus de eigenaar van een design- en marketingbureau. “Het is ook moeilijk om high-end producten op Craigslist te verkopen als je alleen cash accepteert. Dus het idee om zo’n 40 à 50 producten via die site te verkopen, zorgde ervoor dat ik mezelf wilde vermoorden.”

 

Webwinkel starten en reclame maken
Duidelijk geen fan dus van online marktplaatsen. De volgende stap? Scates besloot via Shopify een webwinkel aan te maken en had binnen een uurtje alles online staan. Alles, dus inclusief een slaapkamerset ter waarde van 1200 dollar, een $780 kostende sofa en love seat, een lamp van vijf dollar en zelfs een Audi A6 die voor 25.000 dollar van eigenaar mocht wisselen. Aandacht voor zijn webwinkel kreeg Scates via het op de hoogte stellen van diverse blogs, het handig profiteren van Twitter en Facebook en via de daardoor in werking getreden mond-tot-mondreclame.

Scates heeft al met al slim gebruikgemaakt van wat de webwinkelwereld vandaag de dag te bieden heeft. Hij heeft op een snelle en goedkope manier zijn inboedel aan de man gebracht, iets wat hij anders veel moeilijker en omslachtiger zou moeten verkopen. En als alles verkocht is, kan hij de website ook zo offline halen. Iets wat inmiddels ook is gebeurd, maar gelukkig is er Google Cache.

Het klinkt allemaal zo simpel, maar dat kan het ook zijn. Kies een van de tientallen aanbieders van (gratis) webwinkelsoftware, zet je producten erin, breng mensen op de hoogte van je site via social media en bestaande contacten en wacht tot de bezoekers toestromen.

Natuurlijk is bovenstaand geval een succesverhaal en zijn er ook veel soortgelijke acties die minder succesvol zijn, maar bovenstaand geval laat ook zien dat een originele actie vaak vanzelf voldoende aandacht krijgt. Wat houdt je tegen om eens anders dan anders te doen en dingen te verkopen die je anders niet zo snel (naast elkaar) in een webwinkel ziet?

Tags

Reacties