menu

Zo moet Jumbo’s ‘revolutionaire webshop’ eruitzien

Jumbo webwinkelJumbo heeft sinds deze week vierhonderd stenen winkels. Een webwinkel zal dit najaar volgen. Volgens een interview in het Algemeen Dagblad moet deze webshop ‘echt revolutionair worden’. Volgens algemeen directeur Frits van Eerd gaan zij namelijk dingen doen die anderen niet kunnen. Wij brainstormden wat de Jumbo-webwinkel dan in ieder geval te bieden moet hebben.

Het gaat goed met Jumbo, een familiebedrijf dat al snel is uitgegroeid tot een miljardenconcern. In 400 winkels verspreid over Nederland worden er zo’n 32.000 artikelen verkocht, steeg de omzet het afgelopen decennium van 616 miljoen naar 3,8 miljard euro en werd Jumbo door het testpanel van Tros Radar uitgeroepen tot de beste supermarkt.

‘Webwinkel Jumbo beter dan de rest’
Maar hoe kun je in deze moderne tijden nou zo’n goede supermarkt zijn als je niet eens een webwinkel hebt? Precies. En dus wordt er dit najaar een gelanceerd. ‘Tientallen miljoenen euro’s’ zullen er in worden geïnvesteerd en ‘hij wordt beter dan die van de concurrenten, is de verwachting’, zo valt in het AD te lezen.

Volgens Van Eerd gaan zij ‘allemaal dingen doen die anderen niet kunnen’. “Omdat wij het voordeel hebben dat we later beginnen, kunnen we het extra gemakkelijk maken voor de klant. Door een combinatie van winkel, webshop en afhaalpunt zal het voor de klant nog veel gemakkelijker worden. Het wordt een klapper.”

Webwinkel Jumbo duidelijk niet de eerste
Dat is duidelijke taal die Van Eerd bezigt. Maar hoe kan Jumbo dit ooit waarmaken? Hoe kan het inderdaad een betere webwinkel-ervaring bieden dan de concurrentie? De concurrentie bestaat momenteel vooral uit Albert Heijn en z’n albert.nl, maar ook de andere supermarkten hebben de laatste jaren niet stilgezeten. Zo is de Spar een test begonnen met online bestellen in diverse plaatselijke vestingen, waaronder in Waddinxveen en Wageningen. En ook de Coop is online gegaan, al heeft ook die nog lang geen landelijke dekking met de ophaal- en/of bezorgpunten.

De Jumbo zou met een webwinkel al wel op veel meer plekken in ons land kunnen bezorgen, al was het maar omdat het met de 400 winkels evenzoveel afhaalpunten tot z’n beschikking heeft. Maar dat kan nauwelijks een unique selling point te noemen zijn, want dat heeft Albert.nl ook met de honderden Albert Heijn-vestigingen die ons land kent. Wat kan Jumbo dus gaan doen om de webwinkel beter te maken dan die van de concurrenten?

Afhalen met de auto
Oké, dit is niks nieuws. In Amerika gebeurt het al veelvuldig en ook Albert Heijn heeft enkele pick up points. Maar dat zijn er maar een paar. Jumbo kan met de lancering van de webwinkel gelijk iedere Jumbo-vestiging tot pick-up-point omtoveren. En waarom zou het bij de huidige winkels blijven? Jumbo zou er slim aan doen om samenwerkingen aan te gaan met tankstations, zodat klanten hun boodschappen op het werk kunnen bestellen en dan ’s avonds op weg naar huis langs de snelweg kunnen oppikken. Of misschien een samenwerking  met stations, zodat treinreizigers hun boodschappen tijdens hun overstap kunnen ophalen?

Goedkopere verzending
Een veelgehoorde klacht onder consumenten over Albert.nl is dat de verzendkosten niet echt laag te noemen zijn en dat de populairdere tijdsvakken ook gelijk de duurste zijn wat betreft de bezorgkosten. Jumbo zou een regelrechte stunt leveren door standaard goedkoper te verzenden dan Albert Heijn. Zeg €4,95 per bestelling (met een minimum bestelwaarde van €50).

Mobiel bereikbaar
Natuurlijk moet de nieuwe site goed mobiel bereikbaar zijn. Als je de halve dag op je werk een lijstje hebt samengesteld maar bent vergeten af te rekenen, en ’s avonds langs de Jumbo rijdt, moet het makkelijk zijn om in de winkel snel je boodschappenlijstje op je mobiel te openen. Dan zou het helemaal mooi zijn als dit realtime werkt, zodat je partner altijd nog een extra artikel dat jij vergeten bent erop te zetten kan toevoegen.

Abonnementen
Wat Jumbo ook anders kan gaan doen dan de concurrentie, is het aanbieden van verschillende abonnementen. Hoe fijn zou het zijn als je iedere week je benodigde portie groente en fruit aan huis krijgt geleverd door je plaatselijke Jumbo-vestiging? Of dat je iedere maand weer een lading toiletpapier, tandpasta, vuilniszakken en tampons krijgt geleverd, al is het alleen maar op je verlanglijstje online. De vaste Webwinkel Weblog-lezer weet hoe hard wij zitten te wachten op een dergelijke abonnementendienst in ons land!

Up- en cross-selling
Weet jij ook altijd pas wat je gaat eten als je voor het groente-vak staat? Of zelfs dan niet? Hoe leuk zou het zijn als je op de site, bij het aanklikken van een bloemkool, enkele gerechtensuggesties te zien krijgt en met een druk op de knop alle benodigheden (inclusief bereidingswijze) direct in je winkelwagentje stopt. Inclusief leuke easter egg, waarbij je bij het toevoegen van een flesje wijn of doosje Merci subtiel een paar condooms als suggestie getoond wordt? 🙂

Social?
We twijfelen nog een beetje over social media in deze context. Samen een boodschappenlijstje samenstellen met collega’s op je werk, je partner, of andere vrienden biedt natuurlijk genoeg mogelijkheden, maar wij kunnen de écht creatieve mogelijkheden hiervan nog niet echt ontdekken.

Je boodschappen analyseren
Heb je nu echt aan alles gedacht? Heb je eten voor drie dagen, genoeg groente en fruit, of ben je nog iets vergeten? zou het niet leuk zijn als Jumbo je wat statistieken toont van je boodschappen? Het vergelijkt bijvoorbeeld je lijstje met die van van vorige week of met die van andere mensen die vaak dezelfde soort boodschappen doen als jij en kan je op deze manier verder inspireren. Of wellicht ontdekt het systeem wel andere patronen. Hoe handig zou het zijn als Jumbo ons bij het maken van het boodschappenlijstje al aangeeft dat we al drie weken geen tandpasta, toiletpapier of vuilniszakken meer hebben gekocht en dat die producten volgens hun berekening toch echt aan vervanging of aanvulling toe zijn?

Tags

Reacties