menu

Zesde Webwinkeldag gericht op internationale groei

Gisteren organiseerde Checklist Webwinkel voor de zesde keer de Webwinkeldag. Experts en ervaringsdeskundigen uit de online wereld deelden hun visie en ervaringen over (internationale) groei. Met onder meer presentaties over scoren in Google, zakendoen met Belgen en verkopen via Amazon was het voor de tientallen genodigden een interessante en afwisselende middag.

Waar veel events hoofdzakelijk businesspartners trekken, was het Utrechtse verzamelgebouw De Alchemist gistermiddag goed gevuld met webwinkeliers die kwamen voor de Webwinkeldag. Wij zagen vooral de beginnende webwinkeliers van begin tot eind driftig meeschrijven. Wijzelf werden vooral enthousiast van de presentatie van Marco Coninx, schrijver van het boek Verover Europa, die uitlegde hoe je zonder investeringen en taalbarrières kunt verkopen over de grens.

“Het is slechts een kwestie van tijd voordat grote spelers als Amazon de retail overnemen. In plaats van een bedreiging kun je het ook zien als een kans”, zegt Marco. “Door je producten aan te bieden op Amazon kun je je afzetgebied vergroten met driehonderd miljoen potentiële klanten. In de Verenigde Staten heeft het bedrijf al een marktaandeel van vijfentwintig procent. En in de Europese landen waar Amazon actief is, ligt het marktaandeel op minimaal negen procent. Ook wordt er sinds medio dit jaar meer via Amazon gezocht dan via Google. Ontwikkelingen als deze mag je niet negeren.”

‘Over vijf jaar is Amazon ook hier een begrip’

Ondanks dat Amazon nu nog niet erg actief lijkt in Nederland, verwacht Marco dat het platform over vijf jaar hier net zo’n begrip zal zijn als Bol.com en Coolblue. “Amazon heeft onlangs de rechten van Nederlandse films en series gekocht en dat doen ze uiteraard niet voor niets.” Eerder deze week had presentator Jeremy Clarkson op Twitter bevestigd dat Amazon Prime Video in december naar Nederland en 200 andere landen komt. Het feit dat Amazon nu nog maar mondjesmaat actief is in Nederland biedt volgens Marco juist kansen. “Wij kunnen onze producten wel in andere Europese landen verkopen waar Amazon actief is, maar andersom zijn onze grenzen nog dicht.”

Marco denkt dat het een kwestie van weken of uiterlijk maanden is voordat de ecommerce-reus hier live gaat. “Tienduizenden buitenlandse verkopers krijgen hiermee eenvoudig toegang tot de Nederlandse markt, waardoor een prijsdruk onvermijdelijk zal zijn. Amazon biedt vanaf dan vooral kansen voor spelers met unieke producten. Dat er een prijzenoorlog komt voor massaproducten, lijkt me onvermijdelijk. Zelf verkoop ik met mijn webwinkel in keukenbenodigdheden nu al uitsluitend private label-producten via dit platform.”

‘In een uurtje verdien ik een fulltime salaris’

Een conversie van tien tot zestien procent is volgens hem op deze manier heel gebruikelijk. “Sinds een tijdje experimenteer ik met vier echte nicheproducten, die een conversie tot vijfentwintig procent hebben. Dit kost me een uurtje per week en levert me een fulltime salaris op.” Daarnaast gebruikt hij het platform om te testen of er vraag is naar zijn producten in een bepaald land, om deze producten vervolgens al dan niet via een eigen lokale shop aan te bieden.

“Op de kosten van je account na hoef je verder niets te investeren, terwijl de oprichting van een buitenlandse shop al snel duizenden euro’s kost. Wanneer je niet meelift op de kracht van externe platformen zal je daar als webwinkelier vroeg of laat spijt van krijgen”, zegt Marco stellig. Hiermee kregen de genodigden voldoende input waar ze tijdens de gezellige netwerkborrel over na konden praten.

Webwinkeldag - borrel

Tags

Reacties