Digitaal en menselijk

Zeg je winkelmedewerker nog (niet) gedag!

Weinig consumenten hebben nog behoefte om contact te hebben met een winkelmedewerker bij het afrekenen, maar waarderen diezelfde medewerker dan weer wel bij binnenkomst. Retailers zouden op sommige punten beter technologie kunnen inzetten om zo de shopervaring van consumenten te verbeteren.

Dit blijkt uit een onderzoek dat retailmarketingbureau Interactions liet uitvoeren onder duizend volwassen consumenten in de Verenigde Staten. Hieruit kwam naar voren dat 84 procent verwacht dat winkeliers technologie inzetten om de shopervaring te verbeteren, terwijl 62 procent aangeeft gemotiveerd te raken door een menselijke begroeting. “Consumenten willen zowel een digitale als menselijke benadering”, aldus Bharat Rupani van Interaction.

Mobiele notificaties

Shoppers kunnen dus nog steeds behoefte hebben aan hulp van een winkelmedewerker tijdens het shoppen, maar ze staan ook open voor technologische verbeteringen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van notificaties op de mobiel. Bijna 60 procent van de consumenten die mobiele notificaties krijgen van winkels geeft meer geld uit bij deze retailers. Ook zegt 68 procent dat deze notificaties hebben geleid tot een ongeplande aankoop, terwijl 70 procent zegt dergelijke notificaties liever thuis te krijgen dan in de winkel.

3D-printing

Ook aanpasbare producten zijn in trek. Technologische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben ervoor gezorgd dat consumenten in een veel korter tijdsbestek hun eigen producten kunnen ontwerpen of laten aanpassen. Zo kijkt 95 procent van de shoppers er naar uit om producten te kopen die met 3D-printing zijn gemaakt, terwijl bijna 80 procent aangeeft meer uit te geven bij een retailer die hen helpt met het ontwikkelingen van hun eigen 3D-geprinte producten.

Uit het onderzoek wordt trouwens ook duidelijk dat slechts 10 procent behoefte heeft om contact te hebben met een winkelmedewerker bij het afrekenen. Dit geeft winkeliers wel de mogelijkheid om alternatieve, meer geautomatiseerde afrekenmethodes te gebruiken. Al zijn retailers sowieso bezig om hun winkelpersoneel op een andere manier in te zetten. Recent onderzoek liet zien dat binnen nu en drie jaar 89 procent van de retailers van plan is om hun winkelpersoneel uit te rusten met bijvoorbeeld tablets, zodat ze klanten beter kunnen helpen of laten afrekenen.

Tags

Verder lezen

Reacties

  • Danny

    “Zo kijkt 95 procent van de shoppers er naar uit om producten te kopen
    die met 3D-printing zijn gemaakt, terwijl bijna 80 procent aangeeft meer
    uit te geven bij een retailer die hen helpt met het ontwikkelingen van
    hun eigen 3D-geprinte producten.”

    Weet 95% van de shoppers überhaupt wat 3d-printing inhoudt? Dit riekt naar een onzin onderzoek. Een onderzoek die ik zelf wel eens heb uitgevoerd onder collega’s wist nog geen eens 20% wat 3d-printing inhoudt.