menu

Zeg het met bloemen!

online bloemen verkoopConsumenten kopen steeds vaker bloemen via het internet, het percentage kopers dat bloemen koopt via webwinkels is gestegen naar 11 procent.

Mijn vader vertelde het ooit eens tegen me toen ik nog een klein jongetje was. We reden toen ergens in een oostblokland dat in die tijd economisch nog behoorlijk overhoop lag. Volgens mijn vader zou dat niet lang meer duren. “Er staan bloemen voor de ramen. Een teken dat het beter gaat!” En mijn vader kreeg gelijk.

Ik vond het prachtig en heb het onthouden. Pas later begreep ik waarom juist die bloemen zo belangrijk waren. Bloemen zijn een snel vergankelijk iets. Als je ze koopt weet je eigenlijk dat je na een week of twee het hele voordeel kwijt bent. Bloemen koop je dan ook als je iets kunt missen. Iets wilt vieren. Een extraatje wilt geven of zelf je huis net even fleuriger wilt maken. 
 
Als mijn vaders conclusie van toen nog steeds klopte is dat goed nieuws voor veel landen om Nederland heen. Zo koopt 26 procent van de Britten bloemen via internet, een stijging van 21 procent. Ook de Duitsers 14 procent en de Fransen 17 procent gaan de Nederlanders voor. Als bloemen een teken van welvaart zijn is de online business in die landen op volle toeren.
 
Helaas loopt Nederland flink achter als het om bloemen gaat. Uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw blijkt dat het percentage dat online wordt besteed in de afgelopen drie jaar is gestegen van 8 procent naar 11 procent. Een groei van 3 in 3 jaar. 
 
De online bloemenaankopen zijn voornamelijk bedoeld voor een verjaardag of een speciale gelegenheid zoals Valentijnsdag en Moederdag. Consumenten bestellen bloemen meestal via een bloemistenorganisatie en/of netwerk. De gemiddelde besteding aan de aankoop van een bloemenboeket via internet ligt tussen € 27,50 en € 30,- (incl. verzending).
 
Bron cijfers: Productschap Tuinbouw
 

Tags

Reacties