Zalando voor €18,5 miljoen slachtoffer van online fraude

Zalando voor €18,5 miljoen slachtoffer van online fraude

Zalando heeft zo’n 18,5 miljoen euro verlies geleden door online fraude. Oplichters bestelden allerlei kleding, schoenen en accessoires en kozen ervoor om op rekening te betalen. Alleen werd die vervolgens nooit ingelost. En dat terwijl Zalando meer klanten die betaalmethode wilde aanbieden…

De optie om met ‘betalen op rekening’ de bestelde goederen te bekostigen biedt Zalando niet aan elke consument aan, dat legt de Duitse fashiongigant ook uit in haar FAQ. “Bij iedere bestelling wordt, op basis van een veelvoud aan factoren, bepaald of u gebruik kunt maken van de optie om op rekening te betalen.”

Wijzing betalingsalgoritme pakt niet goed uit
Aan het begin van dit jaar wijzigde Zalando nog haar betalingsalgoritme, wat ertoe moest leiden dat meer consumenten via deze populaire betaalmethode aan hun bestelde kleding konden komen. Maar het lijkt erop dat die beleidsverandering het bedrijf niet ten goede is gekomen. Zalando is voor 18,5 miljoen euro slachtoffer geworden van online fraude.

Onder valse namen en adressen werd er door de fraudeurs flink online besteld op de website van Zalando, maar nadat de artikelen waren afgeleverd werd er echter nooit betaald. In het halfjaarlijkse rapport zegt Zalando nog wel dat het er constant naar streeft om meer klantvriendelijke betaalmethodes aan te bieden. “Echter, een combinatie van het grotere aandeel van gefactureerde klanten (in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder) en een hoger niveau van frauduleuze activiteiten in de markt hebben ertoe geleid dat we een grotere afschrijving moeten doen van handels- en overige vorderingen”, zo meldt de fashionretailer.

‘Fraude hoort bij de ecommerce-industrie’
Volgens de Zweedse website Breakit zou de fraude hebben geleid tot een aantal verontruste vragen van de grotere investeerders. Die vinden het maar wat gek dat zoveel geld verloren kan gaan en vragen zich af of het management wel de volledige controle heeft. Maar Zalando claimt dat het probleem gewoon iets is wat hoort bij de industrie en dat het dus niet enkel op Zalando te betrekken valt. “De ecommerce-industrie wordt niet gespaard door fraude. Maar gelijk toen we het probleem ontdekten, hebben we actie ondernomen en nu zijn er dan ook geen mogelijkheden meer om het systeem te manipiuleren”, zo zegt een woordvoerster. “Maar het blijft moeilijk om je te beschermen tegen georganiseerde misdaad.”

De fraude vond plaats in diverse Zalando-webwinkels, maar het merendeel gebeurde in de Duits-sprekende landen. De Duitse politie is de zaak momenteel dan ook aan het onderzoeken.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten