menu

Zalando paait bloggers, wie volgt?

Zalando paait bloggers, wie volgt?Zalando zal dit jaar voor het eerst haar eigen awards uitreiken aan Nederlandse modebloggers. Om talent te stimuleren, maar ook omdat bloggers volgens Zalando van grote waarde zijn voor de webwinkel. Het mag dan niet de eerste zijn die bloggers actief bij de shop betrekt, maar toch werken bloggers en webwinkels nog steeds te weinig samen.

Tijdens de Zalando Blogawards zullen twee prijzen worden uitgereikt: een publieksprijs en een juryprijs. Wil je als modeblogger kans maken op die eerste award, dan moet je zoveel mogelijk lezers en fans op je site laten stemmen. De vier bloggers met de meeste stemmen zullen uiteindelijk in de finale wéér stemmen moeten verzamelen. Prijzen die te winnen zijn, zijn onder andere een jaar lang gratis winkelen bij Zalando en het hebben van een gastblog in het online tijdschrift. Al met al zal het de naamsbekendheid van Zalando (voor zover dat nog kan) veel goeds doen.

Zalando heeft in de drie jaar dat het in Nederland is, al aardig wat stof doen opwaaien. Allereerst kwam het met veel tamtam ons land binnenstormen, waarbij het toen ook al blogs benaderde met allerlei persberichtjes en zelfs kortingsbonnen die de SEO marketingmachine van Zalando waarschijnlijk een mooie boost gaven. Dat, plus de reclames op zowel internet als tv zorgde voor een snelle naamsbekendheid. Ook in het buitenland werd een aardige marketingmotor op poten gezet. Het maakte van het van origine Duitse Zalando een van de snelst groeiende webwinkels in Europa van de afgelopen vier jaar.

Nu gaat het dus talentvolle/populaire modebloggers belonen met een award en het is uiteraard niet ondenkbaar dat het meer wil gaan doen met deze online schrijvers. Ook in ons land zijn er namelijk genoeg modebloggers die een enorme fanbase hebben en al die fans volgen zo’n modeblogger natuurlijk op de voet en willen zich graag als hun voorbeeld kleden. En als die kleding nou via Zalando te bestellen valt…

Eigenlijk is het gewoon een hele slim zet van Zalando. Bloggers staan over het algemeen altijd wel open voor wat extra exposure en natuurlijk de beloning in de vorm van een award én gratis online shoppen. En Zalando kan via hen weer nieuwe klanten aan zich binden. De voor ons logische vervolgvraag is dan ook waarom andere webwinkels en online warenhuizen dit niet al veel eerder hebben gedaan? Waar blijft de samenwerking tussen Bol.com en producten testende bloggers? Of tussen Wehkamp en een ander slag modebloggers? Of tussen erotiekshop Miranda.nl en de meiden van Kim Hollands tv-zender?

Populaire bloggers hebben een bepaalde schare fans en lezers achter zich, die misschien normaal gesproken niet met een bepaalde webwinkel in aanraking zouden komen. De invloedrijke bloggers kunnen hier voor zorgen, maar daar moet dan natuurlijk wel iets tegenover staan. En daar komt de webwinkel nou juist bij kijken. Als die de blogger iets interessants kan bieden, bijvoorbeeld een goed bezocht platform waar hij of zij de digitale pennenvruchten kwijt kan, dan staat niets een succesvolle samenwerking in de weg!

Tags

Reacties