menu

Zalando Connected Retail komt naar Nederland

Nederlandse retailers kunnen binnenkort Zalando-orders uit hun eigen voorraad laten bezorgen als onderdeel van het ‘Connected Retail’-programma. In de toekomst kunnen klanten hun pakketje ook zelf ophalen bij fysieke partners. Dat vertelt Kenneth Melchior, directeur Noord-Europa van Zalando, op de Webwinkel Vakdagen 2019.

Het ‘Connected Retail’-programma werd eind vorig jaar al getest in het thuisland van het van oorsprong Duitse Zalando. Daar sloten 600 winkels zich aan om Zalando-bestellingen uit de eigen schappen te verwerken, waaronder Drykorn, Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Marco Polo. Als een product bij de lokale winkelier op voorraad ligt, kan hij de order zelf aannemen. Een van de vele vervoerders van Zalando bezorgt het pakketje vervolgens bij de klant, zoals PostNL hier in Nederland. “Aangesloten Duitse winkels krijgen gemiddeld 10 orders meer per dag, puur door de samenwerking.” Volgens Kenneth kunnen ook pure players met alleen een webshop aan het programma meedoen.

De order is voor de winkelier zelf, hetzij tegen een percentage verkoopcommissie voor het platform. Dit percentage zal per samenwerking variëren, stelt de directeur. Zalando kan door het programma sneller leveren aan de klant en verlaagt tegelijkertijd het risico dat producten op hun site niet leverbaar zijn.

Ranking-systeem bepaalt wie order krijgt

Kenneth vertelt dat kleinere spelers makkelijk kunnen meeliften op het Zalando-platform, zonder zich wegwijs te hoeven maken in gepersonaliseerde marketingtechnologie. Maar vooralsnog zijn met name grote merken aangesloten in Duitsland, waaronder bedrijven die hun producten al op de site verkopen en groothandelsmerken met ten minste één fysieke winkel. Volgens Kenneth zal dit na de aanvankelijke testfase in Nederland zich uitbreiden tot multi-brands uit het middelgrote segment.

De aangesloten partnerwinkels zullen in zekere zin elkaars concurrent zijn. Als twee winkels een item op voorraad hebben, wie krijgt dan de order? Hiervoor gebruikt Zalando een ranking-systeem, gebaseerd op snelle levertijden en een hoge klanttevredenheid. “De klant mag geen verschil merken, of het nu door ons of door de winkel zelf wordt verwerkt.”

Retours gaan ook naar de retailer

Zalando kwam vorig jaar in opspraak door geleden verliezen, een bijeffect van hun gratis verzending en honderd dagen recht op kosteloos retourneren. Op dit moment wordt de helft van wat Zalando verzendt weer teruggestuurd, aldus Kenneth. Om dit tegen te gaan, hangt de fashiongigant tegenwoordig extra grote etiketten aan gelegenheidsjurken. Zo wil Zalando voorkomen dat klanten een item slechts één dag dragen en het vervolgens weer terugsturen. Met het oog op het Connected Retail-programma legt Kenneth uit: “Als een retailer de order op zich neemt, ontvangt hij ook de geretourneerde artikelen.”

Nederland als sleutelmarkt

Na Duitsland wordt Connected Retail als eerste in Nederland gelanceerd. “Nederland is voor ons een sleutelmarkt. Ook is het land digitaal volwassen, waardoor Nederlanders sneller openstaan voor nieuwe ontwikkelingen.” Op dit moment zijn de onderhandelingen met Nederlandse winkels in volle gang. Welke spelers zich zullen aansluiten, wil de directeur nog niet loslaten.

Tags

Reacties