Zal Nelly.com ook ons land veroveren?

nelly.com zweedse webwinkel komt Nederland veroveren?Het Zweedse Nelly.com wil de wereld veroveren en wordt momenteel uitgerold in 27 Europese landen, waaronder Nederland. Uiteindelijk wil de keten wereldwijd. Een mooie ambitie op een perfect moment voor deze prachtige onderneming! Maar of het ook in ons land aan zal slaan? Wij hebben onze bedenkingen.

Als je echt wilt groeien, moet je je geld inzetten op internationale ecommerce. Het blijkt uit verschillende cijfers en afgelopen maand heeft ook een grote Zweedse webwinkel laten weten deze ambitie te bezitten.

Nelly.com is een van oorsprong Zweeds bedrijf dat mede door de ambities van de investeerders achter de organisatie, een snelle groei wil maken. Afgelopen periode is een voorzichtige uitbreiding naar Nederland, Duitsland en Oostenrijk gelanceerd en nu deze markten blijken aan te slaan wordt ook uitgebreid naar diverse andere Europese landen. De website is beschikbaar in het Engels, Duits, Zweeds, Deens, Noors, Fins en niet onbelangrijk voor ons, Nederlands. Met name de nieuwe Europese website moet uiteindelijk gaan zorgen voor een mooie groei van het concern.

Aan het aanbod zou het niet mogen liggen. Er worden meer dan zevenhonderdvijftig merken aangeboden en het ziet er prachtig uit. Op de voorpagina een mooie blauwogige blondine (hoe kan het ook anders, bij een Zweedse modespeler) die een prachtig jurkje toont. Enthousiast duik ik in de website.

Wat vindt jouw jas?
Vindt jouw herstjas hier!En na even rondgekeken te hebben krijg ik toch mijn bedenkingen over het succes in Nederland. Allereerst lijken de teksten niet overal even lekker te lopen. Om te beginnen al die zure d’s en t’s. Maar los daarvan krijg je er zo’n gevoel bij alsof het allemaal vertaald is. Dat is niet fout, maar toch leest en voelt het niet overal lekker. Je weet wel, diezelfde buikgevoelens die je krijgt bij van die SPAM mailtjes waarbij je niet zeker weet of je nu wel of niet op die links in die emails moet klikken.

Ook het feit dat het onderdeel is van Cdongroup.com zal Nederlandse consumenten niet zo snel over de streep trekken. En de Zweedse links onderaan de pagina werken waarschijnlijk ook niet zomaar conversieverhogend. Ik mis eigenlijk een duidelijk keurmerk die duidelijk maakt dat deze webwinkel wel te vertrouwen is!

Als dan toch het assortiment je over de streep trekt en je dus iets kopen wilt valt er nog wat op. Allereerst de enorme hoeveelheid data die ze willen weten als ik af wil rekenen. De eerste vraag begint met mijn geboortedatum. Sorry, maar normaal gesproken zou ik dan al afhaken, zeker als ik al mijn twijfels had. Ik heb altijd een sterke voorkeur voor het afrekenen zonder account, maar dat blijkt hier dus niet mogelijk.

Via Nelly.com geen iDeal?
Vervolgens vinken ze al nieuwsbrieven aan waar ik overduidelijk (mede gezien de inhoud van mijn winkelwagen) geen interesse in heb. En om het plaatje rond te maken: Ik kan betalen per creditcard of Klarna. Alhoewel die laatste in Nederland steeds meer bekendheid krijgt is er nog geen één procent van de Nederlandse online shoppers bereid iets te kopen met Klarna. iDeal en PayPal worden beiden niet aangeboden. Terwijl zo’n beetje negentig procent in Nederland een sterke voorkeur voor een van deze twee heeft.

Ik lees dat er in 3-7 dagen wordt bezorgd en probeer op die link te klikken om te zien wie dan aan mijn deur komt en om te zien hoeveel bezorgkosten ik moet betalen. Vervolgens word ik teruggestuurd naar de voorpagina van de webwinkel. Vreemd. Zeker bij een buitenlandse speler ben ik benieuwd of ik nu DHL of PostNL of juist een of andere vreemde Zweedse bezorger aan mijn deur krijg. Op de Zweedse website wordt genoemd dat alles via UPS wordt verzonden, in de Nederlandse voorwaarden ontdek ik dat wij iemand van DHL mogen verwachten. Qua kosten staat er duidelijk dat ik geen porto moet betalen. Eigenlijk wel duidelijk, maar het is de eerste keer dat ik een webwinkel het op deze manier zie brengen. Meestal hebben we het in Nederland toch over bezorg- of verzendkosten.

Over verzendkosten gesproken: Als je iets ontvangt, maak het dan wel even open. Als je het binnen enkele dagen ongeopend retour stuurt rekenen ze opeens administratiekosten. Iets dat in Nederland eigenlijk zelfs verboden is.

Internationale lanceringen
Verschillende spelers, waaronder afgelopen jaar de lancering van Zalando in Nederland, tonen aan dat een grote investeringsmaatschappij met diepe zakken in een record tempo een snelle groei kan realiseren. Dat een investeringsmaatschappij en een grote zak geld alleen, nog geen garantie voor succes is zou kunnen blijken uit de ervaringen bij Nelly.com. Persoonlijk zie ik het met de huidige website, in Nederland in ieder geval, nog niet gebeuren.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten