menu

Wordt plus-size eindelijk voor de massa?

Wordt plus-size eindelijk voor de massa?Bijna twee op de drie vrouwen met een “plus-size”-kledingmaat hebben moeite met het vinden van kleding die én goed past én goed bij hun stijl past. En meer dan de helft vindt dat plus-sizekleding niet dezelfde kwaliteit heeft als kleding voor ‘normale’ maten. Maar langzaamaan richten meer fashionmerken zich op de grotere maten. Wordt plus-size de nieuwe niche?

In januari kreeg de Amerikaanse winkelketen Target in de socialmedia- en bloggemeenschap nog heel wat te verduren toen bekend werd dat de plus-size kleding van Lilly Pulitzer enkel online was te kopen en niet in de stenen winkels van de retailgigant. Target zou haar vollere klanten niet op dezelfde manier behandelen als andere klanten en iemand maakte zelfs de vergelijking van Target die zich gedraagt als een jongen die zich schaamt om te worden gezien met een dikkere vriendin. En Old Navy kreeg kritiek omdat het meer vroeg voor plus-size kleding. Althans, alleen wat vrouwenkleding betreft, zwaardere mannen waren juist weer niet meer kwijt.

Frustratie bij de doelgroep
Het is duidelijk dat de plus-sizewereld nog niet voor elke winkel of merk iets is wat hen natuurlijk afgaat. Er wordt wel moeite gedaan, maar vaak niet met volle aandacht en dat levert weer frustratie op bij de doelgroep.

Maar dat betekent niet dat er helemaal geen oprechte, serieuze pogingen worden gedaan om deze markt, die steeds groter wordt, te bereiken. Zo is er Hey Gorgeous, een webwinkel die zich richt op vrouwen met een maatje meer. Dat zij het anders (willen) aanpakken dan winkels die ‘toevallig’ ook plus-size kleding verkopen, blijkt wel uit hun praatje op de About Us-pagina. “Niks is bij ons armoedig, maar juist chique. Wij verdrinken je niet in zoveel stof om te verbergen wie je bent, we kleden je ook niet als de bank van je grootmoeder zodat je opgaat in de menigte. We zitten niet vastgeroest aan ‘empire waists’ of ‘color blocking’ omdat we denken dat het je dunner maakt. Wij zullen je gewoon tweedelige badpakken leveren. Dit ben jij die thuiskomt. Dit ben jij die thuiskomt bij de kledingkast die van je houdt zoals je bent.”

Tegenover NRF vertelt mede-oprichter Aimee Cheshire dat “plus” het gespreksonderwerp van de dag is en dat (web)winkels proberen om de schade die ze eerder hebben gemaakt, door de grotere maten te negeren of ondermaats te behandelen, in te halen. “Het is best wel gek om opeens te zien hoe al die winkels en fabrikanten proberen de plus-markt tegemoet te komen.”

2/3 Amerikaanse vrouwen heeft maat 44 of hoger
Zo gek is het ook weer niet. Cijfers van Plunket Research laten zien dat 67 procent van de vrouwelijke consumenten in Amerika maatje 14 (in ons land is dat maat 44) of meer heeft. En een ander onderzoek laat zien dat 62 procent van de plus-size vrouwen zegt dat ze moeite hebben met het vinden van gepaste kleding in hun stijl, terwijl 56 procent zegt dat kleding voor hun maten niet dezelfde kwaliteit heeft als ‘normale’ kleding.

De klant met een maatje meer wordt momenteel dus weinig of slecht bediend. En dat betekent dus dat er nog voldoende mogelijkheden zijn voor winkeliers om hier in te stappen. Plus-size vrouwen hebben net zo goed smaak als de medevrouwen met wat maten minder. Ook zij willen er stijlvol en hip bijlopen zonder dat er wordt ingeleverd op kwaliteit. Wie haakt hier op in?

Reacties