menu

Wordt het vlees of vis vanavond?

In de VS en de UK is het doen van de wekelijkse boodschappen via het internet inmiddels de gewoonste zaak van de wereld, maar de Nederlandse consument loopt er nog niet helemaal warm voor. Toch bewijzen veel kleinere speciaalzaken dat er wel degelijk kansen liggen online.

Hoewel websites als Justeat.nl en Thuisbezorgd.nl goede zaken doen met de bezorging van afhaaleten breekt het doen van boodschappen online maar niet echt door in ons land. Albert.nl doet het aardig goed als bezorgdienst van de Albert Heijn, concurrent Max Foodmarket ging enkele jaren geleden echter al failliet. Supermarkt Plus probeert het tegenwoordig ook online maar heeft nog niet bepaald naam gemaakt. De online food markt lijkt nog niet echt van de grond te komen.

En dat is raar. Want hoewel sommigen zeggen dat ze er geen goed gevoel bij hebben versproducten te laten bezorgen kwam de melkboer vroeger toch ook gewoon aan de deur? En de groenteboer? De slagersknecht kwam zelfs aan de deur met de bestelde karbonades. Wat is er nu echt anders aan bestellen via een website?

Het zal gewenning zijn. En kuddegedrag, de melkboer kwam immers bij iedereen vroeger. Maar waarom gingen we (toegegeven, ik was ongeveer 3) allemaal massaal naar de supermarkt, op dat moment was men toch ook gewend aan de melkboer aan huis? Het zit hem waarschijnlijk in het aanbod en de prijs, supermarkten konden een veel groter assortiment aanbieden tegen een lagere prijs en werden populair. Waardoor de melkboer en groenteboer aan huis wel moesten verdwijnen, en uiteindelijk iedereen gedwongen werd naar de supermarkt te gaan.

Niemand wordt echter gedwongen online te bestellen. Ons wekelijkse tripje naar de supermarkt is gewoonte, en Nederland is zo dichtbebouwd dat niemand ver hoeft te reizen naar de dichtsbijzijnde supermarkt. Voor velen heeft online bestellen nog geen grote voordelen. Degenen die online bestellen zijn vaak diegenen die aan huis gekluisterd zijn en dus wél gedwongen zijn, door bijvoorbeeld een gebroken been op drie hoog. Voor anderen is online bestellen nog geen voor de hand liggende optie.

Dit zegt ook Jan Faber van Beefensteak.nl: “Het aankopen van foodproducten is gewoontegedrag. Het zit dus ‘in je systeem’ om bij de supermarkt of slager te kopen. Die positie verwerven in de hoofden van consumenten waarin je in het lijstje aankoopopties voorkomt is nu de grootste uitdaging voor de online food markt.”

Toch is het wel degelijk mogelijk voor de food markt om succesvol te zijn online. Door een unique selling point te bieden, zoals het grotere assortiment dat vroeger voor de supermarkt was, en in een kleine niche te springen. Faber zegt hierover: “De markt voor food is enorm en offline detaillisten hebben moeite zich te positioneren. Met name als het gaat over premium kan een supermarkt simpelweg niet alles maar aanbieden. Ecommerce brengt de speciaalzaak met thuisbezorging terug.” Juist de kleinere speciaalzaken met een uniek product kunnen dus succesvol zijn online. Beef en Steak biedt bijvoorbeeld kwalitatief hoogwaardig vlees aan dat verder gerijpt en daardoor smakelijker is dan vlees van supermarkt of slager.

Het vlees blijft vers tijdens de verzending doordat veel van het aanbod van Beef en Steak op het juiste moment in wordt gevroren en er speciale isolatieverpakkingen met toegevoegde koeling gebruikt worden. De temperatuur van het vlees tijdens de verzending wordt gecheckt door regelmatig temperatuurloggers mee te sturen met testverpakkingen. Ook de verzending van versproducten hoeft dus geen probleem te zijn. 

En zo zijn er meer kleinere speciaalzaken die het aardig doen online. Faber: “Food via internet heeft een enorme vlucht genomen in 2009. Er zijn talloze aanbieders gekomen zoals Strogoffdirecthome, Bestelvers.nl, Finefoodsonline, Versvisje.nl en bestelvis.nl.” Allemaal zaken die zich specifiek richten op een bepaald product.

Hoewel het verkrijgen van marktaandeel een grote uitdaging is voor de aanbieders van food online liggen er wel degelijk kansen, op dit moment vooral voor de kleinere speciaalzaken die een uniek product bieden. Faber ziet de toekomst in ieder geval hoopvol in: “Food is in mijn optiek ‘the next big thing’ in ecommerce.”

Tags

Reacties