menu

Wordt het Duitse Crowdfox het Europese antwoord op Jet.com?

De Amerikaanse website Jet.com is een langverwachte shoppingclub die belooft producten te verkopen tegen de laagst mogelijke prijs en wist al honderden miljoenen investeringsgeld op te halen. Dat moet in Europa ook kunnen, dachten de oprichters van Crowdfox. In de herfst moet deze site lanceren, die qua prijzen gemiddeld 10% onder Amazon’s prijzen zal gaan zitten.

Crowdfox zal hierbij slechts fungeren als een platform voor andere handelaren, zo schrijft t3n.de. Deze hoeven geen provisie te betalen om op de site te staan. Deze besparingen, of een deel daarvan, zullen als exclusieve kortingen aan de klanten verrekend worden.

Maar klanten die willen profiteren van de kortingen, moeten wel een lid zijn van Crowdfox. Van het lidmaatschap zal zowel een betaalde als een gratis versie komen. In dat laatste geval kan de klant maar beperkt profiteren van kortingen. Betaalt hij echter €4,99 per maand of €49,99 per jaar dan kan er optimaal van de kortingen geprofiteerd worden. De aanbieder belooft echter het verschil terug te betalen als de klant op zijn aankopen minder bespaart dan de kosten van het lidmaatschap bedragen.

‘Abonnemees zijn trouwe klanten’
Een abonnement kan een zeer effectieve manier zijn om klanten aan je te binden, zo bewijst bijvoorbeeld ook Amazon Prime. Uit een onderzoek bleek dat iemand die géén Prime-lid was en de online shopsessie beogn op Amazon.com, diezelfde consument in 12% van de gevallen ook naar Walmart.com zou surfen. Maar iemand die wél lid is van Prima ging alleen naar de site van die concurrent in slechts 0,9% van de gevallen.

Andere webwinkels spelen voor dit soort klanten dus vrijwel geen rol, geholpen door het feit dat ze aan hun lidmaatschap bij die ene aanbieder al geld kwijt zijn én doordat ze bij die aanbieder extra kortingen kunnen krijgen. Op diezelfde manier hoopt Crowdfox dus nieuwe klanten aan zich te kunnen binden en te behouden.

Het is nog maar de vraag in hoeverre Crowdfox, en in Amerika Jet.com, een dergelijke benadering succesvol van de grond weet te krijgen. Kortingen kun je vaak pas bedingen als je een grote klantenkring hebt, maar een grote klantenkring krijg je in dit specifieke geval alleen als je ze weet te lokken met lage prijzen, hoge kortingen en een breed aanbod.

Over een paar weken start Crowdfox de ‘Family & Friends’-fase met een select aantal leden. Geïnteresseerden kunnen zich alvast inschrijven op de website.

Crowdfox

Tags

Reacties