menu

Wordt DIY dé nieuwe ecommerce-trend?

Wordt DIY dé nieuwe ecommerce-trend?Veel experts verwachten dat de volgende grote stappen in de ecommerce worden gemaakt in de online foodsector. Wij denken dat er ook nog genoeg uitbreiding, verbetering en vernieuwing mogelijk is in de doe-het-zelfbranche. Bouwmarkten als Gamma, Praxis, Hornbach en sinds vorige week ook Karwei zijn online en inspireren klanten met tutorials, filmpjes en foto’s. Maar er moet toch meer zijn dan dat?

De crisis verdwijnt langzaam naar de achtergrond, maar nog steeds zijn we met z’n allen niet echt big spenders te noemen. Waar er bezuinigd kan worden, houden we toch nog even de hand op de knip. Als er in huis dus iets verbouwd of gerepareerd moet worden, vertrouwen een boel mensen toch nog op hun eigen handigheid of die van een vriend of familielid. Online is dan ook veel informatie te vinden over hoe je zelf een stevige kast maakt, hoe je je vensterbank uitbreidt of hoe je meer ruimte creëert in de badkamer. Bouwmarkten spelen hier handig op in door op hun websites instructiefilmpjes te plaatsen, maar ook inspirerende afbeeldingen te delen van knusse woonkamers, strak ingerichte badkamers of mooie slaapkamers.

‘Alleen in de bouwmarkt te koop’
Toch is dit nog steeds niet je van het te noemen. Het voornaamste probleem is hierin vooral het aanbod. Zo kun je bij Gamma allerlei boormachines, lampen en verf bestellen, maar voor een gipsplaatplug of dakisolatie moet je toch nog die trip naar de bouwmarkt maken. Dat kan dus nog veel beter het komende jaar.


Dat zeg ik: alleen in de bouwmarkt te koop

Wat de bouwmarkten in ons land al wel goed begrepen hebben, is dat je de klant kan verleiden om bepaalde producten in huis te halen door ze te laten zien wat ze ermee kunnen. En door te ze laten inzien dat ze echt wel zelf die trap kunnen verbouwen, al hebben ze daar wel die ene boormachine of die ene schuurmachine voor nodig.

Zo heeft Karwei allerlei ‘inspiratiedossiers‘ aangemaakt op de site, waar je van alles kan vinden. Van de hal inrichten tot tuindecoratie maken en van steigerhouten meubels maken tot het schilderen van reliëfbehang. Klanten kunnen zien hoe het doe-het-zelfproject wordt beoordeeld door andere klanten, wat de moeilijkheidsgraad is en in een YouTube-filmpje zien hoe zo’n project er in het kort uitziet. Ook wordt er natuurlijk vermeld welke materialen je nodig hebt en hoe je het project stap voor stap tot een goed einde brengt. Wat we dan wel heel erg missen op zo’n pagina, is de optie om alle benodigde materialen die je zelf niet in huis hebt met één klik in het winkelmandje te stoppen. Het lijkt ons dat je dit als klant wil en dat de webwinkel dit uiteraard ook wil, dus waarom is deze optie er nog niet, Karwei?

Bouwmarkten en Pinterest
Hornbach heeft op de site een speciaal hoekje ingericht voor ‘alle projecten voor binnen en buiten. Of je nu een fotogalerie wilt maken, een aansluitschema wilt maken of de bomen in je tuin wilt snoeien, Hornbach heeft de informatie voor jou. Het aantal video´s op YouTube mag wat ons betreft nog wel verder uitgebreid worden en ook missen we activiteit op een sociaal netwerk dat zich hier uitstekend voor leent, namelijk Pinterest.

Hornbach projectspecials
‘Projectscpecials’, Hornbach? Dát wil ik niet zien!

We zochten op Google naar ‘Hornbach Pinterest‘, maar kregen als eerste resultaat de Pinterest-pagina van Praxis. Jammer, gemiste kans voor Hornbach, maar het liet ons wel de inspanningen van Praxis op dit sociale netwerk ontdekken. En die stelden ons niet teleur. Toegegeven, 177 pins zijn er nog niet heel veel, maar het laat ook wel zien dat Praxis dit sociale netwerk serieus neemt én goed benut.

Al met al kunnen we ons niet onttrekken aan de gedachte dat ecommerce in Nederland nog veel kansen laat liggen in de DIY-wereld. In deze branche verwacht je het meest van de gevestigde bouwmarkten, maar die laten her en der mooie mogelijkheden om erop in te springen onbenut. Tijdens onze research ontdekten we wel Welke.nl, een site die eigenlijk precies datgene biedt waar we van te voren zo naar op zoek waren. Een website die de DIY’ers aanspreekt met inspirerende projectjes en klusjes en die tegelijkertijd óók nog een webwinkel is waar je allerlei dingen voor in het huis kunt bestellen. Oké, het gereedschap en de lijm, boormachines of plankjes die je nodig hebt om iets te maken kun je er niet bestellen, maar je vindt er wel kant-en-klare dingen die het niet ontbreekt aan originaliteit.

De ultieme DIY-site zou dus een website zijn waarop je op talloze (visuele) manieren geïnspireerd raakt om iets zelf te verbouwen, repareren of maken en wanneer je zoiets wilt maken met een simpele klik de benodigdheden in huis kunt halen. Welk bedrijf in Nederland gaat hier voor zorgen?

Tags

Reacties