Wat worden de gevolgen van Google Shopping uit de zoekresultaten?

Wat worden de gevolgen van Google Shopping uit de zoekresultaten?

Er loopt momenteel een onderzoek van de Europese Commissie naar Google Shopping. De prijsvergelijker van Google zou onrechtmatig gepromoot worden in de zoekresultaten van het Amerikaanse bedrijf. Uiteraard vecht Google terug, dus er zijn verschillende scenario’s denkbaar waarbij jij als webwinkelier weinig te vrezen hebt. Maar stel nu dat Europa werkelijk beslist dat Google haar eigen prijsvergelijker uit de zoekresultaten moet halen, wat betekent dit dan voor webwinkeliers?

Webwinkeliers snakken naar extra mogelijkheden om hun producten aan de man te brengen, met de huidige prominente posities in de zoekresultaten is het Shopping-platform gegarandeerd van traffic en de concurrentie in de prijsvergelijker is vooralsnog lager dan in bijvoorbeeld Google Adwords. Veel webwinkeliers investeren in een koppeling met Google Shopping, zodat hun producten ook in deze vergelijker kunnen worden tentoongesteld. Een investering die op termijn kan worden terugverdiend als Google haar Shopping-platform verder uitrolt. Of mag uitrollen, moeten we eigenlijk zeggen. Want de Europese Commissie is van mening dat Google al te ver gaat waarbij het zelfs aangeeft dat Google de prijsvergelijker uit de reguliere resultaten moet halen, als Google Shopping niet wordt aangepast.

Al sinds april vorig jaar voert de Europese Commissie een heetgebakerde strijd tegen Google en haar dominantie in Europa. Volgens de EU steekt Google concurrenten de loef af door de zoekresultaten te beïnvloeden en haar eigen prijsvergelijker, Google Shopping, boven die van andere prijsvergelijkers te tonen. En volgens eurocommissaris Margrethe Vestager hebben dominante bedrijven de verantwoordelijkheid om niet hun machtige marktpositie te misbruiken door de concurrentie met anderen te beperken.

Google Shopping

Europese Commissie scherpt aanklacht tegen Google Shopping aan

Voor de Europese Commissie is dus de maat vol. Google sloeg terug, door onder andere te zeggen dat Google er juist voor heeft gezorgd dat andere prijsvergelijkers meer traffic kregen. Google zou in de laatste tien jaar hebben gezorgd voor meer dan 20 miljard gratis kliks naar rivaliserende prijsvergelijkingssites. Dat is inderdaad veel traffic, maar de Europese Commissie lijkt er niet van onder de indruk. De speciale advertentie-box die nu bovenaan de zoekresultaten wordt getoond zou volgens Vestager niet alleen resultaten van Google Shopping moeten bevatten, maar ook de resultaten en producten vanuit andere prijsvergelijkers. Volgens Google is dit technisch moeilijk te realiseren, levert het slechtere zoekresultaten op en is deze oplossing juridisch niet gerechtvaardigd.

In het ergste geval zou het dus kunnen dat, ondanks de groei  van Google Shopping in Nederland, ze van de EU moeten stoppen met de integratie. Het is onwaarschijnlijk dat Google het zover laat komen, maar dan moet de zoekgigant wel aan de slag, want de Europese Commissie heeft recent weer twee mededelingen van punten van bezwaar toegezonden aan Google.

Heeft dat direct invloed op jouw resultaten? Waarschijnlijk niet. Bij vergelijkers betaal je meestal per klik en zolang Google de Shopping-resultaten vertoont kun je er actief gebruik van maken. De kans dat Google helemaal de handdoek in de ring gooit is in zaken als deze erg klein. Mocht je er nog mee starten en twijfelen over de investering van een koppeling met het Shopping-platform is het misschien wel een goed idee om even een berekening te maken hoeveel traffic je er minimaal uit moet halen voordat de investering is terugverdiend, mocht het zover komen dat Google eieren voor z’n geld kiest.

Is het dan helemaal over en uit voor webwinkeliers die via Google’s diensten op een aantrekkelijke positie in de zoekmachine willen verschijnen? Nee, allereerst zijn er nog altijd de ‘normale’ advertentiemogelijkheden, maar daarnaast is Google ook aan het experimenteren met het tonen van producten in Google Images. In hoeverre dat uiteindelijk door de Europese Commissie wel zal worden toegestaan, is daarbij natuurlijk maar de vraag…

View post on imgur.com

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten