Wish.com: ‘Iedere dag komen er 350.000 nieuwe gebruikers bij’

Wish.com: ‘Iedere dag komen er 350.000 nieuwe gebruikers bij’

De shopping-app Wish opende in juli vorig jaar haar Europese kantoor in onze hoofdstad. Door aanwezig te zijn in Europa hoopt de Amerikaanse mcommerce-speler meer lokale webwinkeliers aan haar platform te binden. Wij gingen met het bedrijf in gesprek om te zien wat het voor Nederlandse webwinkeliers kan betekenen.

Wish werd opgericht in 2011 door twee oud-werknemers van Google en Yahoo. Het bedrijf is in rap tempo gegroeid en wist al meer dan één miljard dollar aan investeringsgeld op te halen in twee jaar tijd. Het schijnt dat ze zelfs een bod van tien miljard dollar in cash van Amazon hebben afgeslagen.

Inmiddels heeft de shopping-app ook ons land bereikt. Steeds meer gebruikers kijken regelmatig naar het aanbod dat van over de hele wereld komt. Nederlandse webshops kunnen zich ook aansluiten. Zeker voor spelers die er geen moeite mee hebben om internationaal te verzenden, kan dat best interessant zijn. Volgens Sarah Hughes, Director of Business Development in Europa, verwelkomt de shopping-app wereldwijd zo’n 350.000 nieuwe gebruikers per dag.

Wie als verkoper zijn assortiment wil aanbieden via Wish bepaalt zelf aan welke landen hij wil verkopen. Ook mag je zelf kiezen hoeveel verzendkosten je per land in rekening wilt brengen. “Wanneer je als verkoper alleen in Nederland zichtbaar wilt zijn kan dat dus, maar in principe kun je de afzetmarkt zo groot maken als je zelf wilt.”

‘Succes te danken aan personalisatie’

De reden dat de mobiele online marktplaats bij zo’n groot publiek aanslaat, komt volgens Sarah onder meer doordat gebruikers niet hoeven te zoeken naar producten. “Wij gebruiken data van onze klanten, bijvoorbeeld van hun Facebookaccount en die van vergelijkbare klanten, zodat we op basis van hun voorkeuren en interesses producten kunnen tonen waarvan wij denken dat ze het willen hebben”, zo vertelt ze Ecommerce News.

Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat Wish niet alleen populair is onder de consumenten, maar naar eigen zeggen ook heel effectief de doelgroep van haar verkopers bereikt. Op een gemiddelde dag zijn er wereldwijd zo’n 10 miljoen gebruikers actief, die gezamenlijk zorgen voor ruim 2,4 miljoen orders. Wat het Europese aandeel is, kan Sarah helaas niet delen, maar zij kan wel vertellen dat Frankrijk, Duitsland en Engeland zich momenteel onder de grootste markten bevinden. En ook in de Benelux en Scandinavië doet de shopping-app het volgens haar erg goed.

Wereldwijd al ruim 350 miljoen klanten

Hoewel de markt van online marktplaatsen aardig verzadigd raakt, is Sarah van mening dat er een duidelijke rol is weggelegd voor Wish. Niet in de laatste plaats omdat het platform op basis van demografische gegevens extra waarde creëert voor de klant. “Wish heeft wereldwijd meer dan 350 miljoen gebruikers, waarvan ongeveer de helft in Europa woont. Voor Europese webwinkeliers die in staat zijn om snel kwaliteitsproducten te leveren, biedt dit veel kansen. Het gros van de Europese klanten vindt het namelijk geen enkel probleem om hier iets meer voor te betalen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten