menu

Winnaars Thuiswinkel Innovatie Awards bekend

innovatieawards thuiswinkelGistermiddag zijn tijdens de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org, de winnaars van de innovatie awards bekendgemaakt. Robin, Ogone, Salesupply en Dynalogic mochten elk in een van de vier rubrieken een eerste prijs mee naar huis nemen. Met de uitreiking van de Thuiswinkel Innovatie Awards wordt de ‘innovatiekracht van toeleveranciers voor webwinkels beloond’.

Vakprijzen sinds 2002
De Thuiswinkel Innovatie Awards zijn een initiatief van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards en komen voort uit vanaf 2002 geïnitieerde prijzen voor toeleveranciers: de Branche Innovatie Award (2002- 2008) en de Thuiswinkel Supplier Innovatie Award (2009-2010).

Er was al een aardige selectie gemaakt waardoor gisteren in elke rubriek nog twee genomineerden in de race waren. Tijdens de receptie zelf was nog even tijd voor een korte elevator pitch, waarna in elke rubriek de winnaar bekend werd gemaakt door Cor Molenaar, die in dezen de voorzitter van de vakjury was. Hij was te spreken over de kandidaten. “We hebben als jury de mooie taak gehad om te zien wat er allemaal door en voor de ecommerce-branche in Nederland ontwikkeld wordt. Er worden fantastische zaken bedacht die ervoor zorgen dat webshops bijzonder succesvol zijn en voorop kunnen lopen.”

Software-innovatie Robin
De rubriek software was dit jaar best wel bijzonder, omdat beide partijen eigenlijk hetzelfde voor ogen hebben. De perfecte klantenservice. De Customer Interaction Group bracht een case rond klantenservice bij Fonq.nl naar voren. Het bedrijf is in korte tijd verdubbeld in omzet, waarbij de klantenservice-afdeling maar voor 50% is gegroeid, mede door de software van RightNow. “We waren op zoek naar een klantenservicepakket dat ons zou kunnen ondersteunen. Dat pakket moest er vooral in kunnen voorzien dat alle websites die wij hebben in één systeem worden geïntegreerd,” aldus Jan-Noud Hutten, Operationeel Directeur Fonq.nl.

De innovatie van Robin is naar eigen zeggen een echte klantenservice-assistent voor de kleine tot middelgrote webwinkelier. In veel gevallen werkt die webwinkelier nog met losse programma’s voor de klantenservice, zoals Gmail en Outlook en een los programma voor social media. Hoewel deze programma’s functioneel zijn, zijn zij niet bijzonder praktisch en niet gericht op een optimale beleving voor de consument.

De uitgangspunten voor Robin zijn dan ook dat het gebruiksvriendelijkheid en onderhoudsarm moet zijn. “Intelligentie is het grote toverwoord als we het innovatieve karakter van Robin illustreren. Verschillende machine learning algoritmes zorgen er voor dat Robin zich automatisch mee aanpast in de snel veranderende en dynamische omgeving van de webwinkelier,” geeft woordvoerder Patrick Speijers aan. Voor de jury bleken met name de schaalbaarheid, en makkelijke implementatie doorslaggevend te zijn, om Robin als winnaar aan te wijzen.

Marketing-innovatie Salesupply
In de categorie ‘marketing-innovatie’ maakte naast winnaar Salesupply ook Daisycon een kans. Daisycon heeft een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de resultaten van online campagnes kunnen worden gemeten. Niet langer urenlang statistieken uitpluizen maar direct het resultaat op je scherm. De directeur beschreef zijn eigen innovatie tijdens de pitch nog als ‘revolutionair’ en alhoewel niemand dat kan tegenspreken wist de voorzitter van de vakjury te vertellen dat het grenzenverleggende karakter van Salesupply uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.

Salesupply is een organisatie die webwinkeliers helpt om de grenzen over te gaan. Zij regelen de inkomende telefoongesprekken, binnenkomende e-mails en het verwerken van de orders et cetera. Maar gaan ook nog wel wat verder dan alleen de ondersteuning van een lokale vestiging. Zo bieden ze ook hulp en advies rond culturele of juridische problemen, ondersteuning bij lokale keurmerken, betalingsmogelijkheden, en noem maar op.

Logistieke innovatie Dynalogic
In de categorie ‘logistieke innovatie’ delfde Fiege uiteindelijk het onderspit tegen Dynalogic, die voor de tweede keer met de award naar huis mocht. Fiege heeft sinds kort een mooie deal met Coolblue gesloten en laat met haar next-day delivery-service, dat indien nodig inclusief ophaal van oude apparatuur mogelijk is, een knap staaltje werk zien. Het bleek niet genoeg om Dynalogic van de troon te stoten, die met Vanmiddag besteld, vanavond geleverd-service, ook al bij Coolblue, met de eerste prijs naar huis mocht.

Payment-innovatie Ogone
In de categorie ‘payment-innovatie’, die door Ogone werd gewonnen, maakte ook Klarna kans op de prijs. Die laatste doet het in Nederland steeds beter en heeft na een flinke testperiode ook top100-spelers Fonq en Label54 aan zich kunnen verbinden. Ze hebben, net als in 2011, een case ingezonden rond de flexibele achteraf-betaaloplossing.  Helaas voor het bedrijf moet het net als toen (PayPal won de award in 2011) genoegen nemen met een tweede prijs.

Winnaar Ogone, of eigenlijk deels ‘de afdeling Tunz’ dat recent is overgenomen, was terecht trots op haar eerste plek. “Met nieuwe diensten, zoals mobile payments, e-money en collecting services willen we graag webwinkeliers over de hele wereld voorzien van de juiste middelen om hun grootste ambities waar te maken. Dat de vakjury deze prijs aan ons toekent geeft aan dat we op de goede weg zijn en met vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.”

Tags

Reacties